May 31, 2007

Aku seorang pengkapal (shippers) TiBette yang tegarrr!!!!

This entry contains spoilers for The L Word Season 1-4. So, sesapa yang tidak ingin mengetahui dengan lebih lanjut, diharap boleh lah beredar dengan segera. Pegi check email pi, takpun pegi kebun bungan ke, baca blog org lain ke.. hehehe...

****


it has been what? 4 seasons of loneliness of the L word, especially on Bette and Tina's relationship. And to tell the truth, it is excruciating to watch them, especially in the final four episodes of the final season. It is soooo definite that the love is still there, the look in the eyes, the brushes of their skin. And I don't know why, but it hurts. A lot.

Remember what Shane said in Season 2:
There is definitely something wrong when God put two people, who are meant to be together, apart.

Segalanya bermula apabila Tina datang ke rumah Bette untuk mengambil Angelica semula pada masa ni, mereka berbual tentang masa lampau. Tentang memori yang pernah dilalui bersama, dan tentang keperitan perpisahan yang berlaku.
Apa yang mereka perbualkan...

Bette:
I know our relationship was real.
I know you loved me, and it wasn't just some trivial experiences to you

Tina:
I still love you.

Bette:
I love you too.

Tina:
Its so hard Bette.
I missed you so much sometimes.
I miss our life.
I miss the we communicated subtly.
I miss the way that we worked together to make everything around us so beautiful.
I missed being surrounded by women, and feeling part of something so secret and special.
Sometimes i think i made a mistake...

Bette:
You don't have to think about it that way.

Dan pada masa ini, mereka berdua berpelukan dan seterusnya, Jodie pun muncul... dan pergerakan Tina yang seperti ingin meminta ciuman dari Bette seperti terputus, terkaku dan terbatas. Cheit! Masa ni aku yg cam nak erghhhhh.. why now!
Kenapa tidak dibenarkan mereka bersama?


Pastu masa episode 12 lagi la haru.. Byk giler scene diorang bersama. Macamana Bette dibantu oleh Tina untuk mendapatkan kembali Jodie.. Dan Bette juga melihat Tina telah 'back in the lesbian fold', dengan minat yang ditunjukkan olehnya terhadap Kate Ardent.


Tapi... jauh di dalam mata masing, mereka berdua masih menunjukkan satu kesan kasih sayang dan rasa cinta yang mendalam. Bantuan yang diberikan terhadap each other memang terlihat sebagai... 'kalau kau boleh gembira dengan kekasih baru kau, aku akan gembira juga..'
I think it sucks, memang la kita mendoakan kebahagian mereka, tapi kadang2, adakah menjauhkan dua orang yang nampak sungguh sesuai bersama itu satu perkara yang menyeronokkan? Aduh.. tolong, get them back together.

Mmg untuk mereka berdua punya timing giler tak sesuai
Season 1 - Bette terasa terlalu mendominasi sehingga dia schtuping the carpenter
Season 2 - Tina pregnant dan Bette giler2 minta maaf, tapi eventually mereka berbaik semula di hujung musim
Season 3 - Dgn seorang anak, Bette yang ada masalah kewangan membuatkan Tina perlu bekerja untuk menyara kehidupan, menjadikannya terasa tertarik kembali kepada lelaki
Season 4 - Bette jumpa orang yang sesuai, dan Tina mula merindukan kehidupan dalam komuniti lesbian. Dan Tina juga berjumpa dengan seorang perempuan yang menarik minatnya..

Then? Bila la masa mereka akan kembali bersama? Bila Bette dan Jodie berantakan? Bila Tina dan Kate punyai relationship tak menjadi? Dan yang memang membengangkan aku ialah, apabila masing2 dah ada orang lain, baru la kita boleh nampak spark tu kembali semula. Semua orang nampak spark tu, tapi takde sapa pun yang boleh menyemarakkan kembali api itu...

Sebelum tamatnya episod itu... Bette bertanya pada Tina apa ayat yang perlu diucapkan kepada Jodie sebagai ayat mintak maaf.. Dan ayat Tina sebenarnya sungguhhh berkait dengan perasaannya terhadap Bette... (hampir aku menitiskan air mata.. betapa obsesnya aku dengan mereka ini.. uhukk uhukk)

Tina:
I never should have let you go.
I would do anything for another chance.
I am not afraid to make a fool of myself.


Pedih sebenarnya apabila kita hilang ruang, pasangan dan ekosistem yang telah mantap selama ini. Dan kita tahu itu hanyalah memori yang tak mungkin akan menjadi lebih kenyataan. Dan sekiranya memori itu kembali menjadi kenyataan, adakah kita pasti kenyataan itu yang sebenarnya diinginkan?

*SIGH*
Ini lah yang akan berlaku apabila tgk The L Word sampai pinsan pada jam dua pagi...
timakasey!!

p/s: gegeh mak taip sendrik dialog tu uols...