September 1, 2005

Kes sekufu yang boleh membuntukan minda... ecewah!

Hari ni aku masuk opis dgn muka yg bengkek dan mata yg bengkak. Pergh.. bunyiknya macam baru lepas gaduh dgn org rumah la plak. hehehe.. Takde la camtu sekali. Hari cuti semalam mmg seronok pegi berdating2 dgn partner aku tu. Tapi hari ni ntah kenapa setiap muka yg aku nampak kat opis membuatkan aku rasa nak gaduh. Apa silap diorg aku tak tau... apa silap aku, laagilah aku tak tau. Mmg poyo. Dah lah skrg ni takde sapa yg boleh cucikan mata aku kat opis nih. Ish... bosan!

OK la tu, abih dgn luahan hati mengarut aku. Hari ni mari kita cakap pasal kawin... Apa abah??! Kawin?? Yeayyy!! haha.. itu cam dialog cerita Ahmad Albab la plak.. haiyaaa. Er... aku ingat masa aku kecik2 dulu, kiranya umo baru nak masuk 11 tahun, kat sekolah che'egu dah start ajar pasal kawin. Ataupun masa tu ramai org tau subjek tu nama dia Munakahat.. perihal nikah kahwin. Maka dari situ la jugak aku banyak tau pasal bebenda yg bersangkut paut dgn kahwin tanpa perlunya ada pendidikan seks. muehehehe... Umo 11 tahun tuuu.. patut la aku kawin muda.

Masa tu che'egu ada la bgtau, antara cadangan2 untuk mencari pasangan tu, carik lah yg sekufu. Aku memula ingatkan amende la kupu2 nih. Rupanya makna sekufu tu yg sama padan dan seswai gitu. Bak kata org tetua zaman dolu, enggang sama enggang, pipit sama pipit, manakan boleh terbang bersama. Betul ke camtu? kalau salah tolonglah jolokkan ye.

Rasanya ada byk kategori sekufu nih. Antaranya ialah sama cantik bak pinang dibelah dua. Sama kaya bak lombong emas dedua org. Kalau tak sama kaya mmg bermasalah jugakk... contohnya, kalau org kaya, diorg akan rasa baju rega RM80 tu murah, tapi bagi org kureng berada cam aku, baju yg reganya lebih RM10 dah aku kata mahal. Dah bila pi shopping, masing2 dok muncunggg je. Yg sorang kata partnernya kedukut, sorang lagi plak kata sang partner kuat membazir.

Tapi bila dipikir2 balik, sebenarnya bukan bebenda fizikal la yg mempengaruhi kekufuan ni. Pada pendapat aku, semuanya barbalik pada cara pemikiran, mental dan bebenda abstrak yg sewaktu dengannya. Kalaupun sorang enggang dan sorang lagi pipit, tapi dedua boleh berfikir cam helang, dah kira sesuai la tu. Sama jugak, kalau dedua sekufu secara fizikal, tapi tak pernah sehaluan dalam pemikiran, bisa berantakan jugak rumahtangga. Takkan lah hari2 nak buat debat perdana kat umah. Habis la ATP. Karang takleh lak buat bebenda berpekdah yg lain.

Tapi kan... kata lah, masa bercinta, mmg nampak dan rasa yg kita ni sekufu dgn pasangan kita tu. Pastu bila kawin tahun pertama, kedua, sammmpai la tahun ke lapan belas ke.. masih rasa sekufu. Tiba2 di satu hari yg hening pada umur perkahwinan mencecah angka yg ke 18... ada banyak hal yg dah berlaku, dia berubah, kita pun dah jadik lain. Sehinggakan, di tahun ke 19 perkahwinan, kita rasa yg mmg sah lah kita sudah tidak sekufu lagi dgn dia. Apa nak buat? Takkan nak berpisah kot, cari lain yg lebih sekufu? Mana nak humban memori selama 19 tahun bersama? Ataupun, memori hanya tinggal kenangan dan kita harus memandang ke hadapan untuk hidup bersama insan yang lebih berpadanan???