December 22, 2005

Dari mata turun ke hati, dari kesian, jadik sayang.. ok ke?

Ada orang dia sayang org lain sebab kesian. Ada tu dia sayang mmg bebetul sayang. Ada jugak yg kesian je, tapi takde la sampai ke tahap sayang. Bagi aku, perasaan kesian ni boleh membawak banyak padah yg buruk pada seseorang manusia.

Kenapa aku cakap camtu? Sbb aku ni mmg takde langsung perasaan kesian kat org ke?? dan kalau takde rasa kesian tu, betul kah aku boleh dikatakan sebagai tidak berperikemanusiaan? Abih tu? Rasa perikemanusiaan itu boleh diukur dgn rasa kesian je? (start dah... tanya soklan kat diri sendiri! Saiko punya aku.)

Tak salah kita kesian kat orang. Ye la, macam kita kesian kat org2 Afrika, mangsa tsunami, atau org2 cerita 'Bersamamu', kita akan bagi sumbangan kat diorg utk meringankan beban. Kesian camtu aku rasa takde masalah. Ini kesian yg mengakibatkan kita kena mendedikasi keseluruhan hidup, masa, tenaga, wang ringgit, kepala hotak untuk org tu.

Dan yg aku maksudkan kesian membawa padah ni adalah yang ada terkait mait dgn hal2 hati dan perasaan. Samada korg perasan atau tidak, ada manusia yg akan jatuh sayang pada seseorang yg lain atas dasar kesian. Kiranya rasa sayang (heyyy rasa sayang sayang heyy) tu datang dari rasa kesian, dan bukannya tulus perasaan sayang tu dtg sendiri.

Mmg korg boleh argue balik. Korg boleh kata rasa sayang tu akan dtg dgn sebab. Samada sebab suka pada perwatakan, sebab rasa tak sanggup nak berpisah, dan jugak sebab wang ringgit ataupun populariti. Tapi kes duit/glamer tu boleh la tolak tepi, sbb benda2 tu semua tak ikhlas. So, mmg takkan bertahan punya (agaknya sbb ni jugak la Erra dan Yusry tak tahan lama kot... muahaha).

Tapi kalau rasa sayang tu datang atas sebab kesian, mmg kesiaaannn kat org yg mengesiankan itu. Sbb dia akan berada dalam situasi ditelan mati mak, diluah mati bapak (tak terbalik ke peribahasa aku nih?). Nak tinggalkan kesian, nak sayang.. takde la sayang sangat, lagi best kalau dapat sayang kat anak jiran sebelah rumah tuu. Last2, biar masa yg menentukan je la.. Kesian masa, last2 semua tolak kat dia jugak.

Kesimpulannya, jgn kesiankan org sesangat. Sbb nanti kita akan rasa tak sampai hati utk tidak menyayangi dia. Tapi takde la plak aku kata buang rasa kesian dr dalam diri. Cuma jgn la kesian lelebih sampai leh tersayang lelebih. Takut nanti diri sendiri yg merana. Kalau kesian tu boleh membawa sayang yg kemudiannya membawa bahagia takpe. Karang membawa bahana, tu yg takbest tuh! Lagi power kalau boleh membawa bahana bukan pada diri sendiri, malahan kepada mereka dan keluarga mereka.

Bagi aku, sayang atas dasar kesian sama lah jugak dgn satu hubungan yg berpura2. Mmg ada yg boleh bertahan. Tapi sampai bila? Adakah kita hidup utk kesenangan diri sendiri, ataupun orang yg kita kesiani, ataupun masyarakat luar?

warghhh pening, mari kita main teng-teng