July 13, 2005

Dulu lain, skrg lain. Dulu radio skrg internet.

Skrg ni umo aku dah tak jauh lagi nak mencecah angka 3puluhan. Tapi belum lagi la. Kena tunggu dalam dua tiga tahun lagi la kot. hehe. Ini jugak bermaksud dah lebih drpd sepuluh tahun aku tak pakai uniform sekolah. Hmm.. rasanya ada lah jugak dalam tujuh jenis uniform sekolah yg aku pernah ada sepanjang zaman persekolahan selama 11 tahun. Giler banyak!! haha. Tapi hari ni aku taknak la cerita pasal uniform sekolah. Sbb karang kalau ada yg fetish susah la plak.

Aku dulu sekolah rendah dan menengah rendah kat kg. Dan bagi sesapa yg tau kg aku mmg sungguhlah kg. Kiranya kat sekolah aku tu, sapa pandai guna komputer mmg giler babas terer dan kayo rayo la. Termasuk la aku sendiri yang hanya mula menggunakan komputer setelah aku masuk sekolah asrama masa tgktn 4.. (tua beb..!). Masa kat sekolah kg dulu, satu tempat yang boleh dikatakan memberikan entertainment utk bebudak sekolah ialah Pusat Sumber. Kat situ la kitorg main muzik, nyanyi reramai dgn cikgu inggeris, berlatih utk masuk debate dan jugak yg paling best sekali menonton TV pendidikan!


Haha.. mmg dulu even kat sekolah pun aku giler nak tgk TV. Tgk TV pendidikan pun takpe lah, janji dapat tgk tv kat sekolah. Tapi tak ramai cikgu2 yg rajin nak ajak kitorg tgk tv. Tapi mungkin sbb takde subjek yg seswai waktunya kot. Agaknya la. Pastu, tak cukup kat sekolah, time kat umah pun aku boleh tahan sakan tgk TV pendidikan. Mmg byk rancangan pendidikan zaman tu (tahun 80'an). Dan yg lebih poyonya semuanya berulang2 lagi dan lagi. Aku ingat masa tu subjek Bahasa Melayu yg ada sorang akak dan sorang abang tuh. Kalau tak silap akak tu nama Kak Ju kot. eheh, tak sure la plak. Pastu diorg selalu dok main gitar dan cakap slow2 biar budak senang paham.

Pastu kalau subjek bahasa inggeris, ada lagu yg mmg aku sungguh ingat...
"Learning english is lots of fun... lots of fun... lots of fun..."
tapi baris tu je la pun yg aku ingat. Selain itu, tak kurang jugak drama sesedih. Dan jugak subjek sejarah yg selalunya ditayangkan pepetang dgn suara narrator yg ala2 garang dan jugak lukisan2 yg sejibik laaa macam lukisan kat buku sejarah tuh. uh uh uh..

Tapi skrg ni, nak tgk TV pendidikan punnnnnnn kena bayo bulan2. Ini semua sbb Astro dah amik alih. Kesian jugak kat bebudak skrg nih. Kalau yg mak bapak taknak amik Astro, takde can la nak tgk Tv pendidikan lagi. heh, macam la best sgt tv pendidikan tu. Ala, takbest2 pun, at least aku pernah tgk TV pendidikan free.

Hmmm.. iye jugak. La ni budak sekolah dapat CD rom free dgn buku teks. Pastu kat sekolah dah boleh surf internet. Bukan macam dulu. Buku, TV, radio, itu je la harapan bangsa... Screen komputer punnnnnnn kaler ijau itam. Alahai, tetiba terasa cam dah jauhhhhhhh sgt beza time aku sekolah dulu, dgn skrg. Tanda dah tua lah nih yea.. huhu.