July 20, 2005

Aduh! Adeiii! Adusssssss!! Arghh... sakit ler!

Aku ada bela kucing. Rasanya ramai la jugak korang yg dah tau. Maka sesapa yg agak2 alergik kepada kucing tu, mmg bahaya la kalau dtg umah aku. Silap2 terbersin berpuluh2 kali, last2, esok MC... haha.
Satu perangai kucing aku ialah memanjat tingkap. Terutamanya tingkap kat bilik aku la. Dia akan panjat tetinggi, ntah apa yg ditgknya kat luar tu aku pun tak tau, pastu dgn machonya dia akan BEDEBUMM!! terjun balik ke atas katil.

Sbb kucing aku tu boleh tahan beso, tinggi, berat dan camboleh makan orang, terjunannya akan haruslah mendatangkan impak yg agak besar kepada katil aku. Dan selalu jugak la time kitorg tido dia akan sengaja landing ke atas perut, bahu, ataupun dada kitorg. Masa tu senaknya pergh mak aih... Tuhan je yg tau. Sakit sampai tahap leh guling2 jatuh katil.

Part mengguling tu mmg tak best sebenonya, yang paling best sekali ialah part menghasilkan bunyi hasil hentaman tersebut. Kalau kucing aku hentak bayekkk kat aku, bunyik yg akan keluar ialah "Aduhssss, adeh.. aduhhhhh.." dan akan diulang2 sampai bosan. Kalau hentaman tu tepat kena kat partner aku plak takkan kuar bunyik adeh2 tu... tapi akan keluar la ayat yg boleh difahami la oleh orang yg faham cakap melayu. Sbb dia akan menyampaikan kesakitannya dalam ayat2 yg ala2 merengek2.. hehe (marah sayang aku kena kata merengek karang.. hehe)

Kenapa tak sama?
ha... awatnya tak sama cara kitorg mengekspresi kesakitan? Aku dgn bangganya akan mengaduh tak berhenti2 la. Dan rasanya kebanyakan org2 kat melayu ni pun akan menggunakan perkataan 'Aduh!' jugak. Tapi kenapa 'aduh'? Kenapa tak 'kuak!' ataupun 'zebommm!'? Kenapa org melayu mengaduh?? hehe.. rasanya jawapan ni mmg takleh nak jawab la kot.

Kalau di tgk bangsa lain plak, diorg pun ada cara yg berbeza utk mengekspresi kesakitan. Seperti 'ayyoyyooo!', 'aiyakkk!', 'ow!', 'ouch!' dan banyak lagi. Tak kurang pulak dgn ada manusia yg tidak menggunakan ekspresi piawai bila sakit. Diorg lebih suka mengekspresi kesakitan dalam bentuk ayat lengkap. Kengkadang tu ada yg lagi best, siap boleh buat satu perenggan lagi. Puuunya la panjang. Dan adakalanya ekspresi tu siap kena tapis lagi. Kiranya kalau masuk TV yg keluar cuma 'tuuut...tuuut...tuut' je la.

Tu yg takleh mengelak dr berpikir poyo nih. Apakah yang menyebabkan perbezaan ekspresi kesakitan? Rasanya setiap orang kalau sakit, sama je rasanya. Hmmmm... Mungkin jugak tahap kesakitan yang dialami oleh manusia berbeza mengikut bangsa. Maka sbb tu lah perkataan yang keluar tu lain2. Atau mungkinkah bahasa pertuturan yang menyebabkan perbezaan ekspresi sakit tu? Tapi ape ke hal la plak dgn aduh, ouch, aiyoyo? Macam la perkataan2 tu standard. Huh, pening kepala dibuatnya.

Ada kesimpulan ke???
Adaaaa... kesimpulan yang pertama, setiap manusia itu berbeza.
Kesimpulan seterusnya, ada benda yg lagi kita pikir, lagi kita sakit kepala dan lagi kompius. Lama2 boleh jadi mamai. Maka, terimalah bahawa ada perkara dalam dunia ni yang perlu kita terima seadanya sebagai satu baseline dalam kehidupan.