March 24, 2008

Sapa kata beli tiket bas kat puduraya tu senang? hah?! hah?!

waweee.... aku skrg ni terhamats lah sibuk nya. Kat umah sibuk membantu budak boo suk yg skrg ni sedang sibuk dgn hobi barunya, sampaikan nak mkn pun dia dah tak ingat. Di tambah pulak dgn adik aku yg baru lepas SPM tu duduk melepak kat umah aku. So, nak bukak forum dgn blog pun ala2 menjadi faktor takut2an. ehehehe. Tapi ujung mggu haritu aku dah anto dia balik umah mak semula. Pastu bila balik umah mula la terasa sunyi plak dia takde.. iskk. ehehe...

Oh yeah. Adik aku telah berjaya mendapatkan tempat untuk buat diploma kat salah satu IPT kat area selangor nih. Dan lepas tiga tahun kat sini, insyaAllah dia akan terus terebang ke negara matahari terbit. uhuhu.. bestnyaaa dapat gi Jepun. Tercapai la jugak cita2 dia nak ke sana, selaras dgn bijik matanya yg jugak sepet macam org jepun tuh..

Aku pun tumpang gumbira la jugok, sbb nnt kalau dia kat sana, bleh la aku pi jepun dgn akomodasi percuma. Selain dr itu, aku jugak gumbira sbb kesemua adik2 aku dah selamat lulus SPM dan jugak semua2nya dapat masuk IPT. Kesimpulannya, aku je la yg paling korok kot. warharhar... Yg bungsu dah nak mendaftar bulan 4 ni, yg second last plak, dah nak grad tengah tahun ni. huhu... Mak abah aku pun dah senang hati la. Semua anak dia dah lepas belajar kat sekolah. Dan lepas ni makin kerap la agaknya mak abah aku dtg sini, sbb anak bontotnya pun akan belajar kat sini. Dan kat mana lagi diorg nak melepak, kalau bukan kat umah aku. Kalau Mak ada, yg bestnya bleh la makan sedap. tapi... kalau family aku selalu ada, aku la plak yang makin berkurangan sesi sengga... er... senggayut. ahaha.. cit! mateila boo marah.

OK lah.. berbalik pasal cerita belajar2 ni. Aku dgn adik badik aku dah mula masuk asrama lepas SRP/PMR (aku la yg amik SRP tuh..). So sejak umo 16 tahun lagi kitorg dah terpaksa belajar ala2 berdikari gitu. Kena belajar naik turun bas sendiri nak balik kampung. Kalau takde bas kena la plak naik teksi, pastu siap boleh gaduh2 bagai dgn drebar bas. huahaha... Dgn baju2 sekolah bagai, dan beg berbondong2... harus la ai terfefeeling comel sewaktu itu kan? hehe..

Pernah ada satu masa tu, masa aku sekolah kat melaka, kalau cuti akhir semester, pihak sekolah akan belikan tiket. Tapi aku tak tau la plak tiket bas ekspres tu kena amik kat pejabat sekolah. Ingatkan ala2 ticketless macam air asia. haha.. ngok jugak kan? So.. dengan machonya aku pun pegi la naik bas sekolah dgn bebudak lain, menuju ke bas stand melaka yg kat tepi parit beso tu.

Sampai2 je kat sana, semua bebuds jejants dah ada tiket. Aku dgn sorg budak pompuan ni je yg tak amik tiket dr pejabat. Muka budak pompuan tu dah cuak kebebeh dah. Tapi aku plak, entah hapa angin tah, masa tu aku lebih terasa kedekut dan takmau beli tiket lain.

So, ai pun pegi la gaduh dgn pacik jaga tiket, nak naik free punya pasal la nih. Lepas tu pacik jaga tiket tu pun bebodoh jugak, segala hujah2 aku dia taktau nak bals apa, last2 dia dah naik malas nak melayan aku, dan pass aku soh gaduh dgn drebar bas plak. Aku pun gaduh dgn pacik bas tu. Aku kata... "Pakcik tengok la.. mesti ada dua seat kosong." Sambil bercekak pinggang kat tangga bas dgn baju2 kurung bagai.

Budak pompuan yg sesama tak amik tiket tu dah tarik2 lengan baju aku dah, siap cakap takpe la.. beli je la tiket baru. Dia cam pepening tgk aku gegaduh. Tapi aku kan degil. Ai taknak la membazir duit aku. Kan sekolah dah belikan tiket... Pastu agaknya pacik tu tak tahan tgk muka budak pompuan yg bermuka cuak dan sedih tu, dia pun kasi la kitorg naik bas free dari melaka sampai ke batu pahat (free ke hapa nya, sekolah aku dah bayar laa). er, anyway, yahuu...! hehehe.

Tapi itu zaman2 aku masih berani dan garang la. Skrg ni aku dah jadi macam kucing kestret. Penakuttt! Entah sapa yg kestret aku, aku pun tatau. Bangun2 tidur je, eh... dah kena kestret? hahaha...

OK.. kesimpulannya, aku rasa bebudak yg pernah masuk asrama ni lebih survive la dr bebudak yg tak masuk asrama. Dan pastu kalau bila tiba time nak masuk uni je.. mula la gelabah. Itu tak tau, ini tak tau. Mak bapak pun muka cuak je nak lepaskan anak depa tu pergi masuk uni. Lagi la kalau tetiba dpt sambung belajar kat are KL/Selangor... ingat calang2 ke pengalaman membeli tiket bas di puduraya tu? huhuhu... challenging wooo...

Daripada cabaran nak mencilok2 di sekeliling manusia kat situ. Cabaran mencari-cari kaunter bas ke johor di saat semua org depan kaunter menjerit Penang butterworth, penang butterworth... Takkan nak beli tiket pi penang kot? hehehe. Pastu cabaran mencari platform, dan juga cabaran mencari makanan dgn duit di dalam poket yg tinggal beberapa keping syiling aje. uhuhu... mencabar sungguh! Tengok duit, tengok makanan... tengok duit, tengok makanan. Last2, duduk balik kat kerusi batu tepi tangga platform, sbb kalau beli makanan, nnt takde duit nak naik bas dr bus stand ke rumah. adeh... sadis...

Tapi itu suatu masa dahulu. Masa zaman muda2 di mana sepatutnya org lain menuntut ilmu gila2, tapi aku plak pegi bantai bercinta macam ayam dungu aka kucing kestret. Last2, aku gak rugi sbb sampai la ni, kat sini je takuk aku, sedangkan org pompuan zaman ni ramai yg lebih gumbira bila dpt tgk duit kepuk2, kereta bersaiz XL, cincin berlian berkilat gemilat, baju dgn jenama seperti salvatoyo ferragomentados ataupun MiaNGo dan jugak lebih teruja melihat seorang yg berani gaduh dgn pacik bas ekspres.. huhuhu...

Kesimpulannya, jadi lah kita org yg berani... hahaha.. makasih! Jom gaduh! hahaha....