January 17, 2008

Mana ada dlm buku kata kalau berdendam tu mesti balas dendam???

Wargh.. ngantuk. Pagi ni terlajak bgn tido. Best betul jadi lipas yg kelangkalibut nak pi keja. hehehe.. Ini semua sbb mlm tadi aku teman boo pegi opis. Sungguh la tegang keadaan di opis itu, sehingga dah dekat kol 4 pagi baru dia boleh balik. Aku plak... sementara tunggu dia tu, mrasa lepak kat bwh mejanya dgn keadaan seperti seekor ikan yg terkuar dr akuarium. Bayang2 aje la gimana rupa aku. haha..

OK.. cerita ceriti pasal boo.. ada satu hari tu sambil aku tgh dok sikat rambut... tetiba dia tanya aku.

"U ni pendendam orangnya kan?"

huhu.. aku terkejut jugak. Kenapa dlm byk2 masa, time aku sikat rambut jugak yg dia nak tanya soklan macamtu. Tapi aku sengih aje la kat dia, tak jawab pape pun. Aku cuma tanya dia kenapa, which, I don't think she answered also...

hehehehe... aku ni pendendam ke orangnya?

Jawapannya ialah yes and no. Dan aku rasa kebanyakan org semua macamtu. Ada certain circumstances korg2 semua memang akan berdendam. Kan kan? Mmg ada yg berhati mulia langsung tak menyimpan dendam. Tapi... hehe.. no komen.

Apa circumstance yg membolehkan aku dendam. As semua org tau.. aku mmg ada ego tahap pokok kelapa sket. So, aku akan dendam org yg mempermainkan dignity aku. Dan kalau setakat permainkan aje takpe, tapi dah masuk tahap merendah2kan aku dan sbb dia boleh rendah2kan aku, sesuka hati plak dia nak buat main dan di ambik2 hak aku sesuka hati. Ye.. aku mmg dendam dgn org macamtu.

Maybe kalau setakat toying with my belongings tu aku bleh tahan lagi kot. Walaupun aku ni possessive gila amats, tapi kalau ada yg rasa dia bleh je jaga belonging aku tu ai oke je kot. Cam ada org nak men dgn henpon aku ke, dgn keta aku, ataupun dgn kasut aku ke... ataupun menggeledah barang2 personal aku ke.. Memula mmg hangin la, tapi... lelama akubleh je beli baru. Hatta gelpren pun bleh dicari baru, apatah lagi henpon/keta maupun kasut. Lagi baru lagi best kan? hahaha

Tapi.. pride and dignity being crushed. Membiarkan manusia itu rasa dia lebih tinggi tahapnya dr aku di samping memperkecil2kan aku. Payah sket la kot. Aku tahun 2007 dulu tak garang. Tak kuasa nak layan bebenda yg aku rasa boleh mrendah2kan aku, because i know where i stand. Tapi... rasanya, dah masuk tahun baru ni, aku nak buat pembalasan pada mereka2 (those hypothetical human being i believe) yang pernah buat aku terasa macam hampeh. Harus la azam tahun baru ni nak jadi garang kan?

I mean, I know ada ramai manusia yg tarapnya lebih tinggi daripada aku, tapi... tak payah la bersusah payah nak rendah2kan apa yg aku ada, dan uar2kan apa yg aku takde, especially benda yg diuar2kan itu boleh menjejaskan kehidupan aku secara totaliti...

Tapi la kan.. kalau pun berdendam, tidak la bermakna aku akan bawak parang dan cincang org yg aku dendami itu. Setakat macamtu, tak i know what u did last summer la. Itu style hang jebat. Mampos la kena tangkap nnt. Dan aku takot la plak nak gi jumpa bomoh dan bagi hantu kat org tu. Harus la karang hantu tu lepak2 dgn aku.. mateila mak penakuts.. huhu.. Dan aku tak plak bangun tetiap malam buat sembahyang hajat mintak diturunkan bala kat org itu. Maklum la... ai bleh je fefeeling org yg teraniaya kan? hahhaha..

er... tapi kalau dendam pun... apa yg aku nak buat? hehehehehe... Sesungguhnya aku yg jahat ni ada gak rasa cam tatau nak melampiaskan rasa dendam ni. huhu.. pecah kepala la plak nak pikir strategi utk balas dendam. Sudahnya, takyah la balas2 ni.. Tuhan ada. You just do your best aje la sekapal.

Hmmm... make sense jugak tu... Ah.. tp apa2pun, kesimpulan utk entry harini.. mmg ada keadaan yang meminta aku untuk berdendam. Mungkin juga dendam yg tidak akan aku balas... haih...

So, maybe next time kalau boo tanya lagi soklan yg sama.. jawapan aku ialah..
"Ia, saya mmg pendendam. Tapi itu tak bermaksud saya akan membalas dendam..."

Apa? ye... mmg aku ada dark side yg aku sendiri belum explore habis.. (aiyo.. tetiba fefeeling nak jadi org jahat cerita tamil la plak..)

Sblm aku berhenti merapu.. ini ada lirik lagu yg bertajuk Dendam nyanyian kumpulan Cokelat. Mmg lagu2 cokelat ni best sungguh. Gelap2 aje liriknya. Ala2 dark chocolate gitu. hehehe...

Coba kini kau dengarkan
Sekali saja dengarkan
Apa isi hati ini
Semua isi hati ini
Berjuta kenangan kelam
Berjuta sesal terpendam
Jangan salahkan aku
Jangan Salahkanku DENDAM...