October 22, 2007

Bercerai kasih talak tiada... sbb nikah pun takde jugak..

qjgiblUjung mggu hrtu, aku pegi ke sepital kat area Kl nih. Gi ikut Boo melawat mak kawan dia yg admitted sbb mild stroke. Alkisahnya kawan dia tu la jugak yg merupakan org yg pernah
berchechenta dgn dia selama beberapa tahun lamanya. Senang kata, ex mak-mentua si boo la makcik yg admitted tuh.

Apa yg menarik perhatian aku ialah, macamana boo dan ex dia still boleh remain sebagai sahabat yang baik, regardless apa yg dah berlaku sepanjang masa diorg bercinta, dan juga bercerai barai. Boleh share stories pasal kengkawan lama. Boleh bertepuk tampar mengutuk perut michelin masing2, dan boleh jugak make jokes about each others mistake and stupidity.. Aku? Mmg la payah nak baik. Taktau la samada aku tak reti, ataupun aku takmau, atau ex aku yg tamau. Yg aku tau, aku dgn ex aku, mmg takde la sebaik boo dgn ex dia.

Aku tgk la macamana boo jugak sgt rapat dgn ahli keluarga ex dia tu. Dan tetiba aku terasa cam seronok la plak tgk dia beramah mesra dgn macik2 yg ada kat sepital tu. Macamana diorg mengimbau cerita2 lama yang pernah diorg lalui bersama. Macamana rapatnya mereka dulu. Aku yg tak reti berborak ni, tersengih2 je la kat tepi katil sepital tu. Kalau ada bebenda
yg lawak, aku gelak. Cam seronok la plak gelakkan org kan.

Sebenarnya kan, walaupun pasangan senget ni bukanlah dikatakan seperti pasangan stret biasa, tapi, sekiranya berlaku satu kes putus kasih, secara tak langsung juga akan membabitkan keluarga. Terutamanya pada yg mmg dah rapat. Aku rasa gak, agaknya atas alasan takmo keluarga terasa kehilangan juga lah, ex aku sudi membagi hadiah hari raya pada mak dan abah aku. Aku? haha.. takde bagi apa2. Bley?

Ahhh!! Apa2pun, setiap perceraian mmg ada impak. Impak yg berlaku pada org sekeliling kita. Sebab setiap perceraian, disusuli dengan perkahwinan baru (kepada yg teringin nak kawen baru la...). New life, new beginning, new ending. Dan sebenarnya, kalau pun kita menyesal kenapa laaa tak jaga relationship dulu tu bebetul, kenapa laaa aku buat mkn2 kat umah selalu2... hehehe... tak guna la menyesal. Kerana, nature will find its own way to balance everything. Kalau bukan dgn cara yg dah jadi, mungkin ada cara lain. So... pasrah je la.

Bersatu kita teguk, bercerai kita kawen lagiii!!