July 11, 2007

Tiga tangga, tanpa bintang, bla bla...

Heish.. mengantuk yanggaban sebenarnya aku skrg nih. Nak kata tak cukup tido, heheh.. cam ok je aku tido. Skrg ni dah jadi cam rutin, lepas balik keja, aku mandi dan manda, tgk anak aku (kalau sempat), pastu balik umah dan tido kat dpn tv. Pastu terjaga, masuk bilik, kalau mimpi takbest atau bestsgt aku mandi lagi, pastu terkebil2 atas katil, sambil terpusing kiri, pusing kanan, main lampu suluh, ketuk2 kibod laptop, sambil bercakap2.. Bunyinya seperti pelik dan kurang akal kan? hahaha.. kalau korg bersama dgn aku time tu bukan saja pelik yg dirasai, tetapi juga boleh membuatkan iritasi pada otot2 telinga dan perut. hehehe...

Dan ada juga benda yang membuatkan aku takleh tido ialah sebab aku terlalu byk berfikir. Mmg hidup aku skrg ni macam dipenuhi konflik2 yang tak sepatutnya aku pikirkan. Tapi sebab, bak kata osmet aku, diri aku banyak dikawal oleh pikiran, dan bukannya hati.. so, aku mmg takleh mengelak dr menjana kepalaho aku ini untuk terus berfikir dan berfikir, sampai aku pening dan nak termuntah dgn konflik dalam diri ini..

Sambil2 berfikir camtu, sempat la jugak aku memikirkan benda tah pape yang berkaitan dgn relationship nih...

Kalau relationship orang2 stret, yang biasa la, menurut adat, akan ada dalam tiga stage..
Stage 1 - Berkawan dan bercinta
Stage 2 - Bertunang dan bertukang
Stage 3 - Kahwin dan komit (and sex comes into the picture la.. sepatutnya..)

Kalau dielaborasi dgn patahan perkataan, satu2 hubungan itu dimulakan dgn era2 bercina. Pastu bila dah bercinta agak serius, mula la berfikir nak kawin, menjana satu komitmen di antara satu sama lain. Tapi sebelum kawin tu, akan ada satu lagi tempoh exclusivity, yang mana masing2 ala2 dah cop pasangan masing2, diikat dengan ikatan yang dipanggil ikatan pertunangan. Masa bertunang ni, mula lah boleh berkenal dengan lebih mesra dan rapat. Mengenali hati budi masing2 dengan lebih lanjut dan jugak membau segala bau2 hapak yang ada di sekeliling pasangan kita tu. Iye la, masa bercinta semuanya harum sbb perasaan insecurity tu masih ada, kena la buat bayek.. takut kekasih dikebas orang.. Tapi bila dah bertunang tu, tolong la kuarkan sedikit sebanyak bau hapak tu. Kot2 kalau terbau time dah kawen, lagi laaaa haru.. kan kan? Masa tu takleh nak sesenang mengundur.

And yes, masa tempoh pertunangan ini, kita boleh berundur. Sebab masa ni, kalau pengunduran dari perhubungan tu berlaku, damage yang dihasilkan tidaklah seteruk mana. Kiranya, tak perlu la nak execute Disaster Recovery Plan, cukup sekadar mitigate mana2 risk yang surfaced (eh.. ini kelas projek management kah? aku mmg dah sasau..)

Tapi kan.. itu standard utk org2 yg stret yang tak buat perkara2 seperti 'bersekeds' sebelum berkahwin. Bagaimana pula dengan pasangan senget acam aku dan korg2 yg mengaku/tak mengaku senget tu? Adakah conform pada tiga stage ini? Aku tak rasa camtu kekdahnya.

Sebab ada byk rasanya kes2 di mana ada tu langsung tak masuk stage 1. Terus duduk dalam gerobok yang exclusive dan amik peluang untuk dan2 tu jugak mengesahkan bahawasanya, ini gelpren/tunang aku yg korg semua hanya boleh tgk tapi takbleh amik. Mana perginya masa untuk berkenal2? Tapi tak kisah la, sebab kata dan cinta dah kan.. so, terus je la masuk stage untuk mengenali bau hapak masing2..

Ada jugak yang taknak masuk stage 2 nih. Terus lompat pegi stage 3. Terus kawen dan komit. Aku rasa, kalau yg camni mmg byk utk para2 sengetians. Masing2 akan teruja dengan percintaan yang disemai sampaikan, ngedate pertama terusss jalannn dgn adegan2 rated 'L'. Dan sepertimana lawak antarabangsa lesbianism...
"What do lesbians bring on a second date?"
"A moving van..."

Very the correct. Ngedate kali kedua je, terus dah pikir nak duduk sama, dan terus komit dengan satu sama lain. Tup2, dah duduk sama. Tapi rasanya dah memang menjadi lumrah kaum wanita, sukakan satu perkara yang firm dan selamat. So, dengan tinggal bersama, segala apa yg berlaku dalam perhubungan boleh dikatakan berada di atas dasar yang kukuh la.

Tapi karang... takut semakin lama duduk bersama, masa tu la baru terkeluar bau2 hapak yang selama ini sepatutnya di detect time bertunang. Tapi bila semua barang dah dihangkut ke rumah yang sama, masa ni kalau nak patah balik, sudah agak besar damage yg berlaku. Yang keluar kena sewa lori utk memindahkan keluar barang2 yg dah dimasukkan. Yg tinggal plak kena duduk dlm rumah yang menggamit memori bersama. Masa ni mula lah kalau boleh nak direnovasi rumah tu supaya tak ternampak bayang2 insan yang pernah menjadi sang pecinta.

Masalah tak keruan menyesuaikan diri akan berlaku, dengan kehidupan baru yang segalanya terpaksa dilakukan dengan tulang empat kerat masing2. Kalau dulu time selalu berdua, senang la nak meminta pada yang ada. Tapi kalau yg biasa berdua tu dah bersingular... kena la pepandai buat ejasmen. Ingat senang ke nak ejas, aku ni pun tak terejas2 lagi.. dah dekat 3 bulan dah bersatu nih.. hehe...

Kan senang, kalau belum tinggal sama dah kena bercerai. Takde la payah2 hassle massle bagai.

So, kesimpulannya, haruskah kita, sebagai pompuan senget ikut ketiga2 langkah ini secara berdisiplin. Ataupun bleh tailored mengikut kesesuaian? Apa2pun, tanya la diri sendiri dan juga pasangan anda. Kalau dah sorg dah ready nak terus masuk gear 3, sorg lagi plak terhegeh2 dgn gear reverse yg tak sudah2, payah gak tuh.

last2 sekali, aku pun taktau.. Tapi aku, mmg mudah jatuh cinta dengan seorang sahabat, so... aku mmg suka berkawan dulu sblm berkawin..