April 13, 2007

Mari mengira telur...

Hmmm... Hari ini cuaca tidak begitu panas dan tidak juga hujan. Adalah amat sesuai untuk melihat bunga sakura berkembang dan kacang ginkgo yg bertaburan..

hehehehe...

Mana laaa ada bunga sakura kat sini dey! Aku ni sebenarnya byk sgt terpengaruh dgn katun Jepun la. Ampunkan je la ye. Tapi sebab aku ada tempat meraban (yg bukan dlm bentuk reban) yang lain, maka tak harus la aku tulis segala obsesi aku terhadap Sachiko kat sini. Tapi dia sungguh matang dan breastnya juga sudah bertumbuh.. waaahhh...erk..

Ok ok... Sudah2 la aku pun.
Bercakap pasal kematangan, mari aku tulis pasal bebenda matang jugak. No, bukannya filem utk org matang. Tapi aku nak tulis pasal satu perkara yang membuktikan kematangan (dan keperawanan) seorang wanita. Eceh.. Itulah dia datang bulan/haid/period.

Rata2 masyarakat kita bercerita pasal tajuk ini dengan keadaan berjaga2 dan berbisik2. Apa taboo sangat ke perkara ni? Bukankah ini satu keadaan fisiologi normal seorang perempuan? Watpe nak sorok2 kan? Dan sebab masalah sorok2 juga lah menyebabkan ada sedikit ilmu yang tidak sampai kepada anak2 perawan ini. Jadi sampai dia dah kawin pun masih ada lagi kelebihan period ini yang belum diketahui.

Aku bukanlah org yg terrer dalam bab2 fisiologi ni, tapi hari ini aku nak tulis sikit la pasal cara untuk mengira waktu subur seorang wanita. Benda ni penting sebab, kalau dapat tau waktu subur, boleh la lakukan perancangan keluarga kan? Boleh la bajet bila nak mengandung.

Aik? Abihtu.. perempuan senget takyah tahu la kot, sbb bukannya boleh mengandung? Salah tu ciknget2 sekalian. Kalau kita tahu waktu subur, bermaksud kita juga tahu waktu seorang perempuan itu ovulasi (bertelur...). Dan pada kebiasaannya, perempuan yg sedang bertelur ni agak tinggi keinginannya untuk melakukan hubungan seks... So, do i have your attention? Tak jugak? Aiyo.. sukati lah.

Beberapa hari sebelum period, kita kaum wanita ini telah menghasilkan telur. Kalau telur tu tak jumpa sperm, dan tak disenyawakan, itu yg berlakunya period. Makanya, waktu telur masih berlegar2 dlm organ reproduksi wanita, waktu ini lah yg boleh dikatakan waktu subur.

So, bagaimana nak mengira waktu subur ikut cara aku...
  1. Dapatkan tarikh anda mula period.
  2. Pegang satu kalendar, letak jari pada tarikh tersebut.
  3. Kira 28 hari dari tarikh tersebut.. (1... 2... 3....28 yeay). Ini adalah hari ke 28. hehee..
  4. Pastu gerakkan jari beberapa hari ke belakang. Biasanya telur terhasil dlm masa 12 atau 10 hari sebelum hari ke doploh lapan tu.
  5. Jadi, masa di antara telur terhasil, dan juga hari ke 28, itu lah waktu subur. Sbb masa tu ada telur. hehehe...

OK.. sudah kira? Bagus.
Skrg sudah tahu bila waktu subur kan? Tau la apa korg boleh buat kan? hek hek...

Aku pernah la tolong bbrp org makcik2 kat opis aku ni yg dok plan nak mengandung. So far alhamdulillah 2 org dah mengandung dah atas nasihat aku nih. (haha.. macam bidan la plerrkk terasa).

Akan tetapi, kalau seorang perempuan tu period dia tak regular, mmg agak susah la nak kira. Sbb kitar haidnya tidakbukan berlaku dalam masa 28 hari.

Oh.. dah habis. Tak tau nak tulis apa lagi. Esok cuti.. yahu! Oh ye.. disclaimer.

Disclaimer:
Ini adalah tulisan hasil pembacaan aku. Kalau rasa2 macam ada pembetulan, baik bgtau aku sebelum korg tersesat jalan. Ataupun, toksah je la percaya. hahaha