November 12, 2007

Kita akan skeptikal pada... er.. kita atau aku?

Ah... monday mmg membosankan. Lebih2 lagi kalau bangun pagi je badan dah sakit2 akibat tergolek kat tangga sbb tgk awek kendu kat blkg tangga. Huh.. padan muko den. Skrg ni nak gerak pun malas. hehe...

OK.. takyah la cerita kes aku jatuh tangga, hari ni aku nak cakap pasal perkataan skeptikal. Yang disadur dari perkataan inggeris sceptical atau skeptical (org US tulis). Kalau ikut thesaurus Microsoft Word... sceptical ini lebih kurang sama maksudnya dgn cynical, disbelieving, doubtful, unconvinced.. bla bla bla..

Kalau dibukak kamus oxford cabuk aku ni plak.. sceptical bermaksud unwilling to believe something, often doubting that claims, statements, etc, are true.

Senang cerita, skeptikal ni cam 'gua tak caya sama lu!' Camtu lah.

Aku bukan la manusia yg berhati luhur dan berpendirian mulia. haha... mimpi la kan. Nak jumpa org mcm tu mmg payah. Tapi, toksah la cerita pasal org lain, mari mengutuk diri sendiri je. Anggap je la segala yg tertulis di sini adalah ditujukan pada aku.

Baik ke tidak menjadi seorang yang skeptik ni? Kengkadang ada rasa macam jiwa penuh karat je bila selalu skeptik.
Contohnya:
Bila ada orang yang mengalami masalah rosak kereta kat tepi jalan. Pastu dok tahan2 kereta yg lalu lalang. Nak berenti dan tolong ke? Huh.. jiwa skeptik menyatakan..
"Kalau aku berenti, nnt org ni rompak aku. Takyah la berhenti."
Hilang satu sifat murni tolong menolong. huhu. Padahal ntah2 orang tu bebetul nak mintak tolong. Pastu kendu plak tu. Melepas.... hmmm..


Tapi ada masanya pulak jadi skeptik ni memberi keuntungan kepada kita.
Contohnya...
Ada orang dok ketuk2 pintu rumah, nak jual barang dan cabutan bertuah, kita tak kasi masuk. Sbb kita skeptik. Pastu esok hari kita baca sokkabo, ada org kata kena tipu RM3000 disebabkan kes yg sama. Untung kita skeptik awal2. Selamat duit.
haha...

Sebenarnya kan, perasaan skeptikal ni mungkin sikit je yg dipengaruhi oleh sifat di dalam diri. Tapi sebaliknya, pengalaman orang lain, berita2 yang pernah didengari, yang mempengaruhi sifat skeptikal ini. Ini pendapat aku.

Cuma aku nak tekankan di sini. Kita semua boleh je nak skeptikal. Jangan marah aku nak skeptikal, sbb aku pun takleh nak buat apa2 kalau korg skeptikal. So, aku skeptikal kat kau, kau skeptikal kat aku. It doesn't make this world an even worse place to live in. hehehe..

Akhir kata, aku nak bikin sajak pepoyo yang bertajuk 'Kita akan skeptikal pada...' dipersilakan sikapal *huh...takde sapa pun tepuk...*


Kita akan skeptikal pada,
orang yang mengamalkan nilai yang berbeza dengan kita.
Walaupun kita tidak pun mengamalkan nilai itu sepenuh hati.

Kita akan skeptikal pada,
orang yang tak suka apa kita suka.
Walaupun orang itu ada banyak lagi benda lain yang dia tak suka.

Kita akan skeptikal pada,
orang yang berbeza bangsa, agama dan negara.
Walaupun kita sangat-sangat memuja orang berlainan bangsa, agama dan negara.

Kita akan skeptikal pada,
orang yang pernah kena tangkap basah.
Walaupun sebenarnya kita pun selalu basah jugak. huahaha..

Kita akan skeptikal pada,
orang yang berbeza orientasi seks.
Walaupun sebenarnya orang yang sama orientasi seks dengan kita pun macam bagus sangat.

Kita akan skeptikal pada,
orang yang skeptikal sama gelpren kita.
Walaupun orang itu merupakan ex kita ataupun ex dia.

tett tett TETTTTTTTT!!!
*dusyummm...!! Sekapal diterajang secara virtual...*