June 3, 2009

Menjadi senget di Fesbuk?

Heh... aku baru saja abis membaca blog StuntDouble di Afterellen. Dia tulis pasal 'Being Out on Facebook'.

So, question... how many of you guys are actually OUT on Facebook?

Satu.. dua.. tiga... hehehe... Ramai. Termasuk la aku. Sbb aku ada facebook yg dgn semangatnye siap bubuh gambo aku dgn dia dgn aksi2 yg tak nampak sangat macam kawan biasa.

Tapi, kat fesbuk tu aku gunakan nama samaran aku iaitu Sekapal. Berapa ramai org tau yg nama sebenar aku bukan Sekapal? Mungkin nama sebenar aku Seri Muka ke.. ataupun Nor Kapal.. kan?
So, kalau la tak menggunakan nama sebenar, kira leh ke aku dikira out kat Facebook tu. Ceh.. cam sesia je la plak kan? Pastu kengkawan yg di add pun semuanye bebudak senget. Takde la plak aku add opismate aku, dan juga adik badik aku. Haish.. nak mamfus.

Sorg je la kot opismate aku yg aku add, iaitu boo aku sendrik. Hah? Baru tau ke aku keja satu opis dgn dia? Boring? Oh no... Lost in translation ada la time dia takde ni. uhuhu.. sedih..

Dan biasanya, kalau korg2 ni semua ada paling kurang 2 akaun fesbuk, maka, cam takleh je nak kira yg korg ni out. Kalau bebetul out. Go for ada satu akaun je!! Hmmm.. ini boleh dipikirkan nih. Makanye, aku mungkin akan nyahkan akaun fesbuk Sekapal, dan akan memindahkan kengkawan di akaun tersebut ke akaun sebenar aku yg menggunakan nama Seri Muka (??).

heh heh heh.. bila kah agaknya perkara tu boleh menjadi kenyataan... tunggu la bebila ujung tahun. Tahun bila taktau (macam jawapan soklan bila nak kawen je. haha). Sesungguhnya, aku takmo out lagi. Tapi boo tak kisah out, so, dia dah meng'out'kan aku kat beberapa org budak opis. Seram, tapi nasib baik impact tak teruk. Dan aku telah dicop dgn gelaran Minah Kaver oleh diorg tu. Mesti la.. gilo ke kalau tak kaver.

Anyway, dr blog StuntDouble tu, ini adalah cara2 yg elok utk meng'out'kan diri dengan penuh berhemah di facebook, menurut saranan artikel kat Time.com tulisan Caryn Brooks...
  1. Letak pasal relationship korg kat profile
  2. Jadik la fan kepada selebriti2 senget seperti Ellen ke, Rachel Maddow, Fafau.. (eh?? hehe)
  3. Join LGBT network kat opis (ada ke kat opis2 melesia nih? huhu)
So, kesimpulannya, kita boleh je gunakan fesbuk utk come out. Tapi... jgn sampai aksi2 itu bisa akhirnya merosak binasakan diri sendiri. Kalau rasa2 ok je, okeh! lets' get out and stay out! mbwahaha...

5 comments:

semuthitam said...

aku ada satu akaun fesbuk saja dan guna nama sebenar dan ada kau (dan beberapa [tapi banyak]kawan2 senget) sebagai kawan di dalam sana, kira out tak?

dian said...

macam out ke kau si semut

tapi mak tetap coverina terunggul !!!

tudia gigih double akaun

okeh

tahniya untuk diri sendiri

tiber

sekapal said...

hahaha...

kau agak2 kau out ke dlm fesbuk tu semut? mana tau... kau org stret yg suka bkawan dgn org2 senget? ke? heheheheheeee.

aku harus la minah kaver. kalau tak kang kena buang kelorga. ishhh takmo.

shoeque said...

sah2 aku pun ada 2 akaun.. huhu

uLat said...

aku pun sama. dua fesbuk. yg ulat tu gambo pun tak tunjuk muka. ala2 sembunyi tapi out. yang nama sebenar plak penuh gambo bmacam gaya. siap terang2 suka ellen n azalina. cam terlebih out plak.

benarnya kita suka sembunyikan nama sebenar (juga muka sebenar) dr kekawan senget. betoi tak? huhuh