May 7, 2009

Bette dgn Tina pun nak kawen. Aku pun nak jugak!!!

Fuh... selesai dah kenduri kawen adik aku ujung minggu lepas. Alhamdulillah, semua urusan dipermudahkan. Walaupun malam sblm kenduri tu ujan lebat menn, tapi hari siang terang benderang. So, dapat jugak la ramai org datang utk makan kenduri dan jugak merewang. Aku tolong pun takde la byk sgt. Ada la buat tugas2 drebar. So sebenonye takde la letih sangat. Kalau nak dibandingkan dgn parents aku yg mmg tak duduk rasanya dalam masa dua minggu.

But the best thing lahir sebagai org jawa di komuniti jawa, ialah sifat bergotong royong yg menebal. Org dah mula datang rewang sejak tiga hari sebelum kenduri. Makanya tuan rumah takde la memerah keringat dan membanting tulang sensorang, hatta mengerah tenaga adik badik dan kaum kelorga sahaja. Berat sama dipikul, ringan di tiup2kan sahaja. Gitu la gamaknye.

Satu perkara terbest tentang kenduri ni... apa?... ha.. apa lagi kalau bukan makanannya. Huahaha.. Aku cam leh berbangga la jugak sbb mknn kenduri kat umah aku haritu sedap. Nasiknye lembut. Ayam pun sedap. Dalca yg tak cair heberr. Kesimpulannya, mmg best lah. Cuma yg kureng sket, aku yg takleh nak mengadap utk asek makann aje, sbb cam ala2 takde selera nak mkn, sangkeng berkejaran ke sana dan ke mari. fefeeling bz. Almaklumlah, kakak perantin.

Perkara paling takbest pasal kenduri, seperti biasa, ialah pertanyaan bila nak kawen.Adiknye dah sudah, akaknye bila pulak. Hahaha.. Kalau 2 tahun dulu aku akan melenting dgn pertanyaan2 sebegitu, sekarang tidak lagi. Aku dah prepar jawapan2 stended seperti:

  1. InsyaAllah, ada jodoh tak lama lagi, ada la.
  2. Tunggu je la kad jemputan. Ada la tu nanti.
  3. Cuti sekolah... cume tak sure tahun bila.
  4. Heheheee
  5. (sengih tayang gigi sambil fefeeling belek bunga telo)

Ntah le.. rasanya lagi dipikir2 pasal persoalan org lain tentang kawen, lagi pening kepala. Maka adalah lebih baik play along, and go with the flow. Kita tak sakit hati, diorg tak keep on membebels. Bila abis kenduri masing2 balik umah jugak kan? Kita tetap balik ke dalam dakapan wanita tercinta. Ada beza? hehehe.. (ada beza kalau wanita tercinta kita berada di zon masa yang berbeza.. uhuhukk..)

Yang penting, kenduri dah abis! Pasni boleh lupa daratan balik. hahaha... (macam la selama ni ingat... asyik ke laut aje..) huahaha..

3 comments:

cik perahu said...

bette n tina...penah break off,curang tp akhirnya bersama gak...hmmm
nak gitu gak....ahaks~~

tapi bab kahwin ni mls nk jwb....mls nk layan dah...ada jodoh ada ler....kan~

sekapal said...

itu yg dikatakan jodoh yg kuat... hehehe... i tak jadi camtu pun takpe, leh dapat lengan cambette pun jaadilah. Mantep seh!

cik perahu said...

tu lahjodh kan...hmmm...
lengan cam bette ek??same taste with my ex...wakakakak