April 27, 2009

Hati kering.... bukan hati masin

Haritu boo ada tensen dgn teammate dia. Bebudak tu punye la pemalas. Semua keja nak besuruh. Tapi kalau bborak kat gtalk takyah plak disuruh. Kalau nak mintak tolong, byk beno alasannye. Itu tak tmasuk lagi sorg mamat gipang dan takde pangkat pun. Semua dia nak kontrol, semua dia nak boikot.

So, nasihat aku kat dia... alang2 dia dah jadik senior sitizen kat team tu, aku kata, dia patut suruh je bebudak tu buat keja. Makanya, kalau sebelum ini soklan yg ditanya adalah..
"U bz tak? Nak mintak tolong buat tiga seksyen yg dah due ni..."

Kena tuko kepada

"Ok.. ini ada 3 section yg dah due. Kena siapkan by end of today..."

Suruh aje!!

Kalau org tu tau tanggungjawab masing2, dan sentiasa strive utk live up dgn bebenda alah seperti accountability, teamwork, dan sebagainye.. takpe la jugak.

So, kes suruh menyuruh ni ni applicable utk org2 yg taktau kat mana tanggungjawab dia la. Tau nak makan gaji. Keja sendiri takmau buat. Kampeni tak naikkan pangkat mengamuk, komplen... gile punye worang.

kesimpulannya... aku gitau boo, kalau nak jadik leader yg baik, kita kena la berpegang kepada prinsip Hati Kering. Lantak la depa nak kata apa, yg penting, foundation kena firm. Sbb lepas tu, senang je nak mould utk jadi lebih baik.

Tapi aku, mmg takleh jadik leader, sbb tak reti nak kering2kan hati ni. Cuma, kalau rasa cam diperlakukan dgn cara yg tak patut. Maka akan kering la hati aku ni, dan jgn harap ia akan basah kembali. Oh yea.. dan entah kenapa, lately ni aku suka je melayan emo dan ego sendrik.

hahaha...

1 comment:

payid said...

boo suda jd TL ke? haibat! congratulasi utk boo