April 21, 2009

Change... and pls ignore me ranting

Memang bukan senang untuk seseorang itu mengeluarkan diri dari zon selesa sendiri... Tak payah sesusah la nak buat analogi, cukup dgn contohnye, kalau kita mmg selalu pakai selipar bila pegi jenjalan, sekali tu kena suruh pakai kasut tomet tinggi.



Banyak aje alasan takmau yg diberikan... takut jatuh la, tak selesa lah, feminin sgt lah, cam gedik la pulak... ada aje alasan.



Itu baru hal kecik seperti pakai kasut. Tak temasuk hal2 di celah2 kehidupan seperti kerja, cinta, rumahtangga, dan sebagainya. Ada yg sanggup merana, kerana takmau keluar dari zon selesa (kononnya selesa...)



Aku pun takde la mengata org sesangat, sebab aku pun acamtu jugak dulu. Kononnye terlalu selesa dgn tpt keja lama aku, sanggup tu bekerja tanpa gaji selama beberapa bulan, dgn harapan, semuanya akan menjadi lebih baik selepas ini. Gaji kami akan di bayar, dan kebetulan pulak keja kat situ takde la stress mana.



Tapi dok pikir keja je tak stress. Tak pikir ke duit makin lama makin kering? Stress bila hari2 nak makan pun kena catu? Stress atau tak kalau terpaksa keja jadik tukang cuci pinggan kat kedai makan? semata2 nak cari duit utk alas perut.



Selesa la kononnye macamtu.



Masalahnya, kita manusia ni kengkadang tak reti nak timbang, yg mana banyak yg mana kurang. Yg tau.. malas nak berubah. Malas nak keluar dari keadaan sekarang. Malas...



Dan.. haha... makanya konsep malas itu tidak terbatas kepada kemalasan bangun tido dan kemalasan mengemas rumah aje lah rasanye (macam aku ni ha). Kalau malas nak berubah pun kira malas jugak la kot.



Alah.. org kita mmg suka buat alasan utk takmo keluar dari zon selesa ni. Sebab tu la ada pepatah, 'Nak seribu daya, taknak seribu dalih'. Kalau tak ramai org berdalih, takkan keluar pepatah ni.. kan?



So, kesimpulannya kalau nak atau taknak buat apa2, apekeheinye nak bagi alasan bebanyak. Kalau taknak, atau takbuat, cakap je..

'Sori boss, saya buat lagi benda ni. Esok sblm kol 5 pagi saya submit.'



Adalah lebih best daripada ayat...



'Sori la boss, tadi saya ingat nak buat, pastu tetiba datang la plak satu email, dah kena reply email. Pastu perut pulak lapar, kena makan. Pastu teringat plak, ada satu hal yg dua minggu lepas tu, tak sesiap lagik, so.. kena la pulak buat benda tu.. bla bla bla....'



Lagi best siap boleh smash boss tu pulak..



'Ha.. boss la. apsal haritu bagi assignment lambat. Kan dah saya pun lambat jugak siap...'



Kenapa suka melengah2 dgn alasan, sedangkan target resolution tu takde?

Seronok sangat ke menyalahkan orang/benda/budak tadika lain di atas kekurangan diri sendiri?



Kalau tak pandai main bowling, jangan salahkan tangan yg lari alignment. (aku jugak la nih. huahaha..)



All in all.. skang ni aku tgh dilema. Taktau nak rasa apa, sebab boo pegi ujung mggu ni, dan aku akan kesaorangan selama beberapa bulan.. haru.. haru...



Uwaaa.. nak ikot! Nak gi soping jugak!! huu huu...

No comments: