June 3, 2008

Kenapa aku masih susah nak tido siang...

Wah.. skrg ni dah kol 1 pagi. Aku melangut kat opis. Kehidupan aku kat opis ni dah macam roda. Asyik pusing2. Dua minggu training dgn tipon. Dua minggu lagi training dgn org yg sebenar2nya. Pastu ada budak batch baru masuk. Budak batch yg masuk sensaing dgn aku pun kuar dr bilik ni. Aku masih lagi tersadai kat dlm bilik training.. meneruskan empat minggu training yang seterusnya. Hu hu hu... bestnyaaa. Mmg saling tak tumpah macam dejavu. Cuma yang tak dejavunya.. tetiba aku rasa macam banyaknyaaa kerja yg akan aku buat. Sampai terasa takut pun ada jugak. hahaha...

Hmmmm... Sekarang ni dah dekat 2 bulan dah aku keja malam. Honestly, mmg aku masih ada masalah utk menyesuaikan diri dengan bulan dan mentari. Tambahan pulak, skrg ni buahati aku tgh tak sihat, secara tak langsung teknik penyesuaian diri aku masa bulan pertama dulu macam tak berapa menjadi sbb jadual tu macam dah berubah2 gitu. Dan... sbb dia bukan pegi keja, tetaoi duduk kat umah, so.. tuntutan fitrah manusia (seperti tuntutan nafsu makan dan lelain..) macam ada deviation sket la kan. huhuhu..

Masa memula aku nak keja kat sini, aku cuba mengambil pendekatan tukarganti bulan dan mentari. Kiranya.. aku keja masuk kol 10 malam, balik kol 6.30 pagi. So, aku pun anggap la macam kengkonon aku tukarkan je a.m. jadi p.m. Jadi masa tu mmg ngam jugak la... Aku balik keja, aku pegi bfast dulu dgn dia. Lepas tu dia pi opis, aku balik umah, mandi manda, dalam kol 11tghari camtu aku tido la. So, agak2 nam jam tido dah ok la. Bangun balik dlm kol 5-6 petang. Amik dia balik keja, pastu makan malam, dan get ready la nak pi kerja balik.

Tapi... masa dia dlm hospitalization leave nih. Rutin aku cam ala2 kena kejar2 plak. Aku balik je keja, pi belikan dia bfast. Anto bfast. Tido kejap. Pastu kalau aku rajin, aku akan bangun time tghari utk masakkan mkn tghari. Anto jugak ke rumah dia. Pastu baru balik umah. So dlm kol 3 lebih camtu baru aku ala2 free utk tido. Tapi biasanya aku cam takleh nak tido pasal matahari dah tegak giler atas kepala. Pastu kol 6ptg aku lalok la plak. Mula la tertido. Sador2 je dah kol 9mlm. Maka, seperti lipas tercabut kakinya dek ditenyeh dak Saly, aku akan menggelupur mandi dan terus pi opis.

Dan begitulah seterusnya sehingga menyebabkan hari Sabtu aku jadi macam hari tidur. Sabtu yg lepas ni aku tido dr kol 6 petang, saaaampailah kol 9 pagi besoknya. Padahnya... kepala aku berdengung seperti lalat di dalam tong sampah rumah... er... rumah org sebelah (taknak ngaku tong sampah sendiri banyak lalat.. huhu).

Tapi sebenarnya, bukan masalah rutin harian cintahati yg berubah yang membuatkan rutin harian aku berlari2 anak, tapi, ada banyakk lagi hal yg menyebabkan tidur aku di siang hari terpaksa dikorbankan. Di antara sebab2nya ialah...
  1. Adik aku tetiba call... "Akak.. tolong anto pegi pejabat pos bley tak?"
  2. Cintahati tetiba tanya... "Yang, u taknak lunch dgn i ke tghari ni?"
  3. Cintahati tanya lagik..."Yang.. kalau u kuar pi Jusco tolong belikan sabun buku dengan ubat gigi. Oh... dengan roti sekali ek. Kalau ada ikan siakap pun ok jugak... "
  4. Adik yg lain plak call... "Akak... boleh tak tolong anto pi interbiu kat kajang..."
  5. Hati tetiba terdetik... "Aiya.. ramainya budak forum yg aku tak aktifkan lagi. Harus la kena bukak intenet dulu..."
  6. Nafsu tetiba berkata..."Huhu... Aku dah abis donlod game Tekken Resurrection... nak donlod game X-Men la pulok."
  7. Kepala tetiba terfikir.. "Alamak... nak kena pi bank, bayar duit keta, bayar duit rumah... bayar utang si-'ah-long'-ti -bank..."
  8. Time bawak keta balik dr opis, tetiba terasa.. "Apsal lak tayar keta ni? Kena buat alignment lagi ke..? aduss..."
  9. Minda yang kosong dan bengap tetiba minta diisi... "Balik ni kena abiskan baca buku yg dah berminggu tak terhabis2 lagik dibaca.."
  10. Sambil terbaring atas katil, mata asyik termenung pandang siling, pandang sebelah, pandang siling, pandang sebelah... "Kenapa laa aku sanggup pilih keja yg kena tido siang sensorg nih?!! Warghhh.. marah! marah!"

Kesimpulannya... semenjak keja malam ni... aku masih lagi tak dapat pergi karaoke di siang2 hari. Cis!