June 10, 2008

Beware! Volatile zombie...

Dia kata aku lebih mudah naik angin sekarang. Hehe... Aku pun mengaku kot. Memang skrg ni mudah giler aku menjadi hangen... dan menurut kuiz pasal angen yg aku buat kat magazine Women's Weekly bulan nih, angin aku adalah dalam jenis 'angin'... bukannya api punya jenis. Mmg padan la dgn nama 'Wind' yg aku suka dok cedok tuh...

Baru sat2 tadi, aku anto dia pi klinik, pastu doc tu cakap macam melalut2 pasal ubat post-surgery yg tak seswai la, apa la. Cara cakap macam taknak bagi ubat kat dia... Member tu dah la sakit. Boleh lecture pplak dulu sblm nak clerk. Mmg saje je la tu kan.. tak pepasal suara aku terangkat.

Dia ada jugak tanya soklan yang agak munasabah, adakah angin aku itu disebabkan oleh ada beberapa perkara yang aku tak dapat. Itu buat kening aku terangkat. Apa yg aku tak dapat? Semuanya macam okey je. Cuma agaknya mcm2 yg aku kena pikir. Pasal tidur aku, pasal perangai malas aku yg tak abih2, kucing yg makin bertambah, risaukan keadaan dia yg masih tak berapa sihat, dgn adik aku lagi ada kat umah. Ergh... Nasib baik kat opis takde hal yg melampau2 sgt. Almaklumlah, skrg ni aku masih takde boss lagik. Semuanya kena blasah ikut inisiatif sendiri.

Hmmm... senang kata aku nak simpulkan, masalah masa yang aku tak reti nak manage masa yg membuatkan aku menjadi cranky. Plan nak tido, terpikir nak buat itu, nak buat ini. ke sana, ke mari... dan rasanya, sekarang ni, aku rasa kenaikan harga minyak tu macam masih manageable lagi la kalau nak dibandingkan dgn masa aku. So.. skrg ni aku berada dalam zon yg volatile. Temperature mmg tak sampai 100 darjah celcius, tapi aku ni macam anytime je boleh mengalami proses pemejalwapan, menjadi hangen.

Tapi.. thanks to si dia, after a blissful short nap in her arms ptg tadi, tiba2 tadi cakap satu perkara yang sangat2 aku hargai...

"Esok, you tak payah masak atau carikan apa2 barang untuk I. Takpe, take your time. I nak you settlekan apa2 urusan you yang tertangguh, lepastu, spend masa untuk diri you sendiri. I tahu u letih..."

It was like... a complete breath.
Jadi, aku menerima cadangan dia, dan menyarankan kepada diri aku sendiri utk masuk ke rehab centre yang menyuruh aku membuat kerja2 kebajikan untuk diri aku sendiri, dengan memikirkan pasal diri sendiri. It's not like aku tak selfish sebelum ni, I am, in fact, a big one. Tapi skrg ni... I just need to be more selfish than ever; curling alone in my cold empty room...

And only after I finished my rehab, and then join a 12-steps program for those addicted to domesticity (if there is any), maybe then only I can face the world... Or maybe I like it in there.


Life is like an onion: You peel it off one layer at a time, and sometimes you
weep.

Carl Sandburg

And now is my turn to weep...