March 9, 2006

Perbezaan kematangan fikiran V umur

Pagi pagi lagi hari ni aku dah boleh nak bergaduh kalau difikirkan. Aku keluar je pintu bilik (dlm jam 7:10am), adik aku terus je tanyer “kau ada letak kucing dlm bilik aku ker?” dgn nada yg marah giler dgn muka yg bengang giler. “tak” aku jawab. Mmg tak pun. “Kau jgn letak kucing dlm bilik aku la, habis barang barang aku sepah dgn rosak” masih dgn nada singa. “abih tu kau bukak pintu bilik aku apa hal? Kau nak letak kucing dlm bilik aku kan?” “tak” jawab aku, dgn muka yg terpinga pinga. Tak fikir pjg, aku pun keluar turun bawah, start keta, jln gi keje la. Dlm kereta baru aku terfikir, apa hal tetiba nak hangin lak. Dah la balik rumah pun jarang jarang entah biler tahun sekali sekala. Aku jenguk bilik dia sbb tetiba terang sbb selalunyer gelap sbb dia mmg tak balik rumah. Ikut hati aku mmg nak sepak je dia. Tapi aku fikir balik tak de makna nyer. Buat bergaduh pepagi je, aku dah la nak cepat gi keje. Ada product nak clear hari ni. Dah la semlm balik pukul sepuluh mlm. Aku fikir fikir, hhhmmm itu la agaknyer org yg boleh rationalize dgn tidak. Adik aku tu mmg cantik. Aku tak tipu ler, dlm adik beradik aku, yg pompuan lain lain tu mmg lawa taraf layak masuk TV. Aku ni mmg muker second class la kat rumah. Dah la tak feminine (tapi aku bukan peng OK, aku cuma pompuan tak feminine full stop). Baju kat rumah aku selalu share dgn yg lelaki ler. Tapi still takleh sbb diorang lelaki ni tinggi dgn besar. (Tapi kalau desperate aku belasah je).

Boyfriend adik aku tu mmg giler sabar dgn perangai dia. Baru aku sedar, dia belum matang lagi kot. Sbb tu la asik asik nak marah je. Dia mmg jenis marah tak usul periksa punyer. Kalau mood dia baik, waaaaa terlebih la baiknyer di sana sini pulak. Dulu mak aku cakap she is not mature enough, its hard for me to accept, but now it became so visible to my eyes. Maturity is so much more than just “not watching cartoons and not to listen to rock music”. It means much much more and now, since I consider myself old, thus I appreciate maturity.

What young people can hardly understand ….
I think, despite of so many things, among the prominent things are:
1) They get angry too immediately, and regret it later on
2) They are really fast in “jumping into conclusion” business
3) They can hardly understand others condition
4) Sorry to say but they are self-centered most of the time.

Why I can be so sure, yeah I was young previously so that I know. Yet, I am also aware that some of you out there are more mature compare to your age due to some other contributing factors. Psychologically, first child in a family normally will be more patient compare to others. This is logic; they always have to, so call “prioritize” (my current favorite word) their younger sisters and brothers first. Therefore, they learn to be patient.

One more thing, mungkin mereka yg tua ni keje dan tanggungjawab mereka lebih byk compare to mereka yg lebih muda. Contohnyer kesibukan tugas harian. Ada kalanyer org org yg muda ni fikir bila kita kata bz. We are actually trying to avoid them etc etc. Sebenarnyer mmg dah sibuk sampai mkn pun tak sempat, dah tu nak buat cam ner. Kebanyakkan org takleh paham. For me tak nak paham sukati korang la.
Katalah kiter berkasih dgn seseorang yg byk muda dari kiter. Katalah saya ni umur 33 tahun dan mempunyai so called “teman rapat ala ala nak mengurat” whom aged 23. Bukan ker susah kalau dia asik nak ajak jumpa or buat itu ini apa entah dan kiter tak dapat turuti sbb mmg keje tgh bz mcm setan. Apa yg kiter boleh buat? Tak keje kang kena buang keje mcm mana, sah kena tinggal sbb tak de duit kan?. Nak nak pulak keje yg mmg berkejar dgn deadline yg sungguh ketat.

So kesimpulannyer, cuba lah berfikiran matang sikit (ingatkan diri sendiri jugak ni). Try to consider org lain mcm mana. Mmg OK kalau kiter nak fikir yg negative, tapi bila ada pilihan positive dan negative, kenapa mesti nak amik yg negative jugak? Bukan ker itu akan menambahkan syak yg tidak elok utk kesihatan mental.
Katalah kalau betul org tu mmg elakkan kiter, then you should know how to read the sign la. Or org mcm tu mmg mungkin tak sesuai la utk kiter. Tapi kalaulah org tu mmg bebetul ckp apa keadaannyer sekarang, bukankah anda telah mengeruhkan air yg jernih dan telah meletakkan nila ke dlm seperiuk susu? Or even worse, cucuh puntung rokok dlm Horlick Ice org?