June 25, 2010

pa wau ya wau - pi oo wai ooo -- poyo

Kalau menurut penyumbang di Urban dictionary, dia bagi beberapa maksud poyo...

Yang pertama: Tidak matang. Ini berasal dr video game Kirby yg comel itu. Poyo!Poyo!Poyo!! haha

Yang kedua: slang bagi org kaki kelentong, ataupun yg ntah apa2 (i.e. takde substance) dan macam bagus

Persoalannye sekarang, adakah anda poyo? Atau kawan2 anda poyo? Bagaimana mengesan org yg poyo.

Aku pernah sekali terserempak dgn sorang mamat ni. And selfishly I said he is poyo from top to bottom. Kenapa? Sebab...

  1. Dia pakai baju polo yg kolar terangkat
  2. Kuda kat baju Polo tu mak bapak punye besar, sampaikan gajah pun malu
  3. Jeans levi's style yg kocek londeh bayek punye. yg cam dua lapis tu. Aku nak terang pun tak reti
  4. Lepas tu kat bhgn kaki jeans tu dia lipat ke luar, menampakkan garisan merah yg kat tpt penyambung jeans tu. Tah apa tah istilah utk benda tu, aku mmg taktau, sbb aku mmg naif sket pasal jeans2 nih
  5. Oh.. belt. Kepala belt tu punye besar tulisan 'Timberland' yg memang boleh nampak dari Cyberjaya. Lagi besaaa dari belt Timberland yg aku beli kat Petaling Street dulu, yg dah koyak rabak skang
  6. Kasut... this is interesting... dgn gaya sebegituan rupa, mamat ni pakai Crocs yg berupa seperti selipar jepun, yg design tu cam aku tak pernah nmpk kat mana2 website Crocs sebelum ni. And I thought I know everything abt Crocs... liar!

Bila aku ckp kat Boo findings aku ni... dia cuma kata cam kata, "Laaa.. awk tau ke semua design Crocs?" Tapi bila aku cakap pasal saiz KUDA! dia gelak aje.

Memang bukan hak aku utk judge org tu, yg aku cuma jumpa masa aku beratur nak kuarkan duit kat bank. Ntah2 dia memang masuk pertandingan pakaian beragam, ataupun ada kawan dia 'dare' dia utk pakai acamtu. Ataupun dia cam tak berada sangat, tapi teringin nak pakai pakaian branded.

Tapi apa yg aku katakan kat sini, adalah first impression. Pertama kali nmpk terus rasa cam.. poyonye! Pastu kalau kenal, mungkin dia tak poyo kan.. mana lah tau.

First impression memang tak selalu betul. Tapi ada masanye betul. Dan siapalah aku nak kata org tu poyo, kalau aku sendiri tak konfem yg aku tak poyo, dan aku sndiri tak pasti makna perkataan poyo itu... kan.

Apa2pun, walaupun kehidupan kita dipenuhi manusia poyo, yg terasa cambest walaupun hakikatnye dia diketawakan oleh orang lain... yang penting, kita sendiri, sebagai manusia (tak kira la poyo atau tak), terima orang itu seadanya. Poyo atau tidak, hebat atau tidak.

Memang kita suka org yg ikhlas, tapi keikhlasan selalu disalaherti jugak. dan ramai je org yg tak ikhlas.

Akhir kata, apa pun yg aku cakap kat sini, bila aku pandang cermin, aku tetap nampak muka aku sendiri.

Dan, dengarkan lah... poyo!poyo!poyo!poyo!poyo! hahaha



No comments: