September 22, 2006

Mlm ini tgk anak bulan.. Nampak atau tidak kena gak pose..

Selamat semua. hari ni hari tgk anak bulan. Dah nak masuk Ramadhan lagi. heheh... Kalau korg perasan setiap kali menjelang Ramadhan aku akan buat entry kat dlm blog. Entry utk Ramadhan tahun lepas klu aku tak silap la.. mengimbau kenangan2 di Ramadhan aku bersama dgn ChefDku. Tahun ini insyaAllah kami akan menyambut Ramadhan bersama dlm rumah kami sendiri.

Cam biasa la kalau time bulan pose aku akan jadik domestic goddess (huahuahua.. ayat tak hengat). Sebagai seorang yg 'addicted to domesticity', bulan pose ni lah masanya aku nak tido dan melingkor atas katil. Kiranya masa2 pose ni kalau korg nak samakan aku dgn kain buruk pun boleh gak la. Sbb ada masa melepak depan pintu, pastu depan tv pun ada, cuma yg aku blum try ialah melepek depan peti sejuk. haha.. masa kekecik dulu ada gak rasa nak buat camtu, tapi takut mak marah. hehe

Masa kecik2 dulu rasanya waktu berpuasa adalah menyeronokkan. Abah aku masa dulu akan reward anak2nya yg berposa. Kiranya sapa dapat pose penuh boleh dapat 50 hengget duit raya. Aku yg mata duitan ni apa lagi, musti lah pose. Kalau teryangyok satu hari pun dah kira kensel duit raya yg RM50 tu. Ikut dia la nak bagi byk mana, biasanya paling byk pun 20 hengget je dia bagi. Camtu sekali abah bagi galakan kat aku dan adik badik soh kitorg pose.

Satu lagi galakan utk berpose yg parents aku bagi kpd kitorg ialah.. sesiapa yg dah layak berpose, tetapi tak sudi nak pose, maka dia tidak akan dibenarkan utk mkn bersama2 dgn org lain yg pose apabila tiba waktu berbuka. Pada aku mmg giler tak best la kalau tak dapat mkn sesama. Mana taknya, bbrp minit sebelum buka, mak akan bagi sepinggan mknn yg utama, pastu kena pegi mkn sorg2 depan TV. Mmg la mkn depan tv tu best, tapi bagi aku berbuka bersama2 dgn yg lain2, sambil mkn mknn yg berpinggan2 atas meja tu lebih bermakna drpd terkulat2 sensorang mkn hanya SATU pinggan sambil tgk transformers.

Aku ingat lagi masa aku tak terpose dan telah di hantar ke ruang mkn org tak pose. Sakit giler hidung aku bau mknn yg byk dan sedap tu. Pastu dok la terteleng2 dr depan tgk mak abah dan adik aku yg mmg tak harus pun pose lagi dok mkn sesama. Mmg stressed!! Dan adik aku pun ada jugak mengalami kes kena mkn sensorang. Aku giler kembang la bila tgk muka dia dok sesedih pandang kitorg mkn dr jauh. hahaha.. Sapa suruh tak pose??!! huhuu.

Tapi skrg ni aku enjoy berpuasa. Bukan sbb ada duit raya yg banyak, bukan jugak sbb taknak mkn sensorang (hello... time puasa pun aku pernah kena berbuka sensorang tau!), bukan sbb apa2 reward yg akan aku dapat physically. Tapi aku suka berpuasa sbb perkara2 berikut:

  • dapat meningkatkan apresiasi aku terhadap makanan,
  • membuatkan aku rasa seronok apabila menunggu azan maghrib di hadapan juadah berbuka bersama2 dgn org2 yg penting dlm hidup aku.
  • aku tak payah pening2 kepala nak dtg awal dan bersarapan kat kedai mamak pepagi buta,
  • time lunch break, aku boleh isi dgn perkara2 yg berpekdah seperti tido.. huahahah.. best best
  • Pastu boleh balik awal dr opis dan boleh pegi bazaar ramadhan utk beli mknn berbuka
  • Ada byk giler bazaar ramadhan kat malaysia nih. Kalau takmo pose, pastu menggatal2 nak gi beli mknn sesama dgn org yg puasa.. er.. cam tak seswai je. Baik beli mknn tghari je. haha..
  • Time puasa boleh berhibernat sambil bertido2 kat umah. Yeahooooo!

Huahaha.. Selamat berpuasa semua! Setahun, hanya sekali merayakan Ramadhan mulia ini.. jeng jejeng jejeng!

Lepas pose kita jingle bells! haha..