September 11, 2013

Pembaca buku dan elektronik katanya

Sapa je x suka membaca? Kan. Kalau x baca buku, baca papan tanda jalan, iklan kat notice board depan lif, maupun sms org lain. Haha..

Anyway, sbb aku makin lama makin gile suka baca fanfic, maka terus terasa teruja cari device e-reader.

Setakat ni pengalaman aku adalah menggunakan ipad. Apps ibook dlm ipad mmg sangat best, dgn built in dictionary yg easily accessible. Ipad membolehkan korg baca ebook dlm version epub dan pdf. Lepastu rak buku dia membolehkan korg simpan dan akses mana2 pdf yg pernah korg bukak. Contohnya, kalau ada yg pernah cari doa awal/akhir tahun, simpan je kat sini. Tahun depan bukak je balik. Xyah kecoh2 nk google semula. Almaklum baca pun setahun sekali. Haha..

Pastu kalau ada download buku dlm format epub, sync la guna itunes, nnt pandai la buku tu masuk. Kalau malas nak sync macam aku, aku email kat diri sendiri, pastu bukak email tu kat ipad. Nnt pandai la buku tu masuk sendiri.

Kalau ada yg berminat nak beli buku dr ibooks library, ini ada masalah sket. Tapi aku so far dpt lawan masalah tersebut, sbb aku punya apple id registered guna alamat US. Korg amik je la alamat mana2 kedai kasut kat US, harap2 diorg x check. Asalkan kita leh download. dan lepas tu sila la gunakan US store, jgn dok kat Malaysian store.

Kalau buku tu berbayar, leh la guna credit card. Tapi aku kedekut. Forex rate bank berubah2, so aku lebih prefer beli itunes gift card utk US store, pastu purchase je tanpa perlu guna ccard. Gift card ni mcm debit card la. Tapi macamana nk beli itunes gift card? Setakat ni dah few times aku beli kat http://www.sk2stall.com . Servis pantas, rege pun ok la, utk usd50, bayar rm170 je.

Dengan adanya kad ini, Dah byk buku2 senget yg aku berjaya donlod. Bukan senang nk dpt buku senget kat Malaysia deknon! Nnt la satu hr yg hening, aku uar2kan koleksi ebook senget aku, dan sesapa nk beli, ai boleh jual! Ada yg berminat ke? Hehe

Tapi problem ipad ni ialah, ia besar! So, mungkin ipad mini adalah device yg lebih sesuai utk avid reader. Portable dan bila terhentak hidung, xde la sampai lebamm.

Selain ipad, skang ni byk je org baca ebook kat tipon, dan tablet2. Cuma, aku x rasa android ada apps yg best utk ebook. Kak kebun baca pakai moon reader. Personally aku x rasa itu best. Haha.. Ai mmg x berapa reti android. Sesapa tau apps yg best, sila la share ye.

Device lain seperti kindle (yg dikeluarkan oleh Amazon), mcm lebih menyusahkan utk manusia di Malaysia, wpun dia dikatakan best e reader. Satu lagi device, Nook, keluaran Barnes & Noble, yg ni katanya not so bad, wpun tak support di Malaysia, maybe bole crack atau guna teknik mcm ipad. Tgk la nnt, kalau ada benda ni, aku leh review lagi.

Oh oh, fanfic reader, boleh ke website https://www.flagfic.com/ kalau nk donlod fanfic kegemaran korg dlm bentuk epub, etc. senang uols, sambil memerut leh baca fanfic, x payah intenet bagai.

Akhir kata, jom la kita membaca! Hehe

No comments: