February 20, 2009

apa bestnye keja aku nih!

Skrg ni dah kol 9 lebih. Aku cam biasa masih lagi kat opis. Kelmarin lagi haru. Tolong dak boo punye produk, kol 3 petang baru balik, pastu kol 5.30 petang dah tercangak balik kat opis. Kol 5 pagi baru balik. Hadoi. Lepas balik tu, hape lagi. Tido le. Dan sah2 la kol 5 petang baru tjaga. haha.. itu pun sbb dia dah bising perut lapo. Harini, taktau la apa nasib. Tah kol brapa la baru leh balik. hehe..

Keja banyak pun, aku tahan gak keja kat sini kan? Dah la keja malam. Terpaksa berkorban waktu tido. Tapi aku suka gak. haha... Kenapa aku suka? kerana.... erm.. kena cerita sket. keh keh.

Korg semua yang pernah keja kan.. pernah tak korg mengalami pengalaman pekerja baru yg masuk bekerja kat tpt korang? Sapa tak pernah tu, fefeeling la cam pernah ek.

Biasanya lah, kalau ada ura2 yg org baru nak masuk. Bagi aku la... memula mesti ala2 tertanya2.. lelaki ke pompuan? Kalau lelaki... case close. Makasih.. aku terus sambung buat keja. Kalau pompuan, biji mata mula membesar, kening pun terangkat sikit. Dan soalan yang terkeluar... "Pompuan?" dan soalan seterusnya pun keluar... "Muda ke?" Kalau jawapannya "ala.. makcik2, dah ada anak lima..." kening pun mula terturun. Kepala terangguk2.. dan bagi la respons tah pape supaya tak nampak macam nak abruptly end the conversation.. Tapi kalau jawapannya.. "muda lagi.. baru grad..." musti macam.. wah! ada can cuci mato nih! ailaik!! Pastu start la tanya, soklan2 org berminat.

oke.. itu preliminary FAQ sblm budak baru yg muda itu masuk keja di opis yg sama. Kalau budak tu dah masuk.. lain la plak ceritanya. Masa tu mata la plak nak mainkan peranan. Kendu ke idok? Belagak ke orgnya? Ataupun manis semanis gulabatu?!!

Pendekkan cerita, kata lah org tu manis pastu kendu... pastu taste yaamat lah pulak... Camno? Mesti la ada rasa gatal2 di hati ni nak berkenalan lebih lanjut. Bekerja bersama. Beramah mesra. I know u, u know me. Mana tau.. kot2 leh terrrmelekat. Kalau tak lekat pun, dapat can dia dok gosok2 tangan kita pun jaaaadilah.. pergh.. spesis gatei jugak aku nih. haha...

Tapi, peluang berkenalan tu, akan jadi mudah utk org yg peramah, yg berani nak approach. Org yg malu2 gary cam aku nih? Sah2 la takde peluang. Telan je la air liur dr jauh... dok la tatap muka dia dari sebalik monitor.

Baeklah.. apa kaitan lak cerita ni dgn tpt keja aku skrg ni??? Ada.. kaitannya ialah...

Aku skrg ni keja aku, memerlukan aku utk berkurung dalam bilik sejuk selama seminggu bersama dgn bebudak yang baru join kampeni ni. So, itu bermaksud, aku ada access utk berkenalan dgn bebudak yg baru2 ni. dan sekali diorg amik staff baru.. sampai tiga pat org. Dan dlm setiap batch tu, musti ada lah yg berjantina pompuan. So mmg aku boleh la beramah mesra dan berkenal2an dgn bebudak pompuan itu. Yg mana yg kendu.. lagi la boleh aku buat teramah terlebih.. haha.. Kiranya, aku tak perlu reason utk berkenalan dgn bebudak baru, sbb mmg diorg mesti kenal dengan aku. huhu.. best.

Dan apabila dah abis tempoh seminggu tu... bila sume diorg pun dah masuk production floor.. kiranya, aku masih la ada jugak sisa2 perkenalan yg masih memekar dalam jiwa diorg. So, sesapa yg aku rasa aku suka.. akan la aku melebih2kan keramahan aku, so, mmg cambest la kan. Tu tak kira lagi bebudak baru (dan jugak yg dah lama) yg bermanja2 dgn aku sbb nak tetanya soklan tah pape kat aku. Ada peluang aku beramah musra lagi. haha... Sesapa yg aku tak suka sgt tu, maka, tak perlu la aku layan2 terlebih, maupun bertanya khabor. Ai biarkan je la senior2 depa yg take care. Bias la pulak. Tapi setakat ni, bebudak pompuan yg aku tak berapa layan tu, ada dlm duorg je. yg lain tu ai layannnnn..

So, kenapa aku suka keja aku? Sbb aku boleh dptkan access kat bebudak baru, dan yg mana kendu, kiranya, boleh le aku beramah mesra tanpa perlu ada rasa sesegan yg tersangat. huhuhu...

Tapi bila ada sorg kawan aku tanya.. "so kapal.. u rasa bbaloi lah u tukar keja malam....?"

Tetiba aku kelu jugak. hahaha.. lawak lawak