August 19, 2009

When NOT everything is Made in China

Sekarang ni, kalau tetiba beli barang, dan tgk barang itu made in someplace else other than China, aku tetiba rasa kembang idong. Kurang satu barang aku yg made in China.

Why suddenly aku cakap made in China ni....?

Begini ceritanya... alkisah.. toyyibb... alkisah maka tersebutlah kisah... toyyib... toyyib mintak kawen...

cheh!

Okeh, kekdahnya, beberapa hari yg lepas aku tergatal buat purchase online. Mmg best mengklik beli online ni. duit tak nampak kuar, tau2 barang sampai depan umah, dan tau2 bila bil kedit kad sampai, terduduk tepuk dahi. hahaha...

Anyway, aku teruja membeli online ni sebab merchant yg established, dan yg best sekali, kalau beli online ada value add yg takleh dapat sekiranya beli kat kekedai biasa di dicecelah kelumpo ini. Lagi best, kalau beli lebih mahal dr certain amount tu, diorg leh bagi free delivery dan ready for shipping within 1 day. Cepat tuh!

Melihatkan kepada kecepatan shipping, dan keadaan website tu yg memberikan harga dlm RM, dan meletakkan pekataan Malaysia di website itu, aku konfiden sungguh la yg barang aku akan di hantar maybe dr KL, JB ataupun Penang. Ye la.. dulu aku beli laptop Dell, ship dr Penang je kan. So... takde la aku nak pikir jejauh.

Pastu aku dok selalu gak la masuk website tu, track order status. Dah sehari, masih tak ship lagi. Hmmm.. ingatkan produk siap sehari je. Tapi aku relaks lagik, maybe sbb aku mintak added value kot; gift box la, messages la, itu ini la... so, ai besabar je la.

Esoknye, aku tgk, tak ship pun lagi.. shippudden sungguh! Dah dua hari dah. Dan the next day dapat satu email. Syarikat itu mintak mahap. Katanya, diorg terlambat ship product tu.

Dan dgn bangganye aku bukak website nak tgk la peng-apdet-an status itu.. Dan jengjengjeng, aku tgk, diorg ship dr China. Wilayah tah apa tah aku tak ingat. Adeh, tokojuit gak kejap. Tak sangka, made in China la jugak rupanya barang yg aku beli tu. cheh!! Mmg terasa tertipu. Matei2 aku ingatkan ship dr wilayah2 malaysia aje. heheh

Dan selepas 2 hari, aku pun dapat la barang itu. Mmg cantik la. Sah2 la bukan barang tiruan. Dan aku pun belek2 la utk melihat ayat kesukaan ramai itu... 'Made in China'. tapi tiada... apa yg ada?

Designed by VWXYZ in California
Assembled in China


So, adakah itu membuatkan aku feel good? hehehe.. It does now feels like not everything Made in China is... er... not-so-really-good in quality. It's cheap labour! What do u expect!! Nak beli barang tau nak yg murah! hahaha...

Ah... sebelum sy menreverse diri, nak ucapkan, selamat ulangtahun utk baby Boo. Terima kasih di atas segalanya. Anda memenuhi kapal saya...

Sekian, wassalamu...

6 comments:

eveque said...

cik kapal beli iphone nie ;)

samelah beli kat maxis pun, assembled in china jugak..

dian said...

wah. kau beli ape tu nok?

jeng jeng jeng

sekapal said...

alamak cik eveque, bukan iphone. ai tergolong dlm org yg memboikot maxis kerana overcharge their customer utk iphone. Kat US iphone 3G cuma USD99 aje!!!! tak sampai lima ratus ringgit!!!

dian...
meh dtg umah aku, aku tunjuk apa aku beli. hehehe.. vibrator kah? hahaa

shoeque said...

aku rasa aku bole agak apa ko beli... kakaka...

agak je la...

karina said...

sama la kita cik kapal. i pon sll belek brg tgk china mari ke x. bukan ape. harga mcm nk luruh jantung tp...... tu lah. hehe..

Fanta Giro said...

Tau.. tau... cik kapal beli apa dah..