January 4, 2023

Dibayar untuk buat benda yang kita suka

Pada usia2 yang dah berlangkah-langkah menjauhi keremajaan ni, kalau boleh semua orang nak settle down dengan satu pekerjaan atau kerjaya yang disukai. Kiranya, kita nak rasa pergi kerja tu bukan satu beban, tapi satu keseronokan. Sebab kita dapat buat benda yang kita suka dan dibayar setiap bulan. Contohnya, kalau hobi korg mengarah orang, memang sesuai la korg jadi bos. hahaha. (Keji jugak la contoh aku ni...)

Bagi sesiapa yang dah dapat kerja yang disukai dan dibayar dengan jayanya untuk melakukan kerja itu, tahniah saya ucapkan. Pasti rasa tak terbeban nak pegi keja, kan? Dan takde la sblm pegi keje tu rasa liat gila nak bangkit dari katil sbb bergomol2 dgn makwe lebih best.

Tapi bagi sesiapa yang belum lagi dapat kerja macamtu, jangan putus asa. Walaupun tua mengejar, masa depan masih panjang dan website cari kerja makin lama makin banyak.

Aku pulak, setakat ni aku suka la dengan kerja aku. Walaupun kadang2 mabuk oren jugak bila kena buat subtitle utk cerita yang banyak hantu, banyak bukak2 baju, atau banyak omputeh menceceh. Ada jugak cerita yang buat aku rasa tak sabar nak tunggu next episode sebab nak tau apa akan jadi. Cuma sebagai pekerja bebas, ada kerja ada wang, takde kerja takde wang. hahaha. 

Sebenarnya inspirasi aku nak tulis pasal ni bukan sebab kerja pun, tapi sebab aku tgh angau dengan Freen dan Becky, pelakon utama dalam cite senget Thai, Gap The Series. 

Bagi sesiapa yang tak tahu, cerita tu kisah cinta antara bos dengan pekerja. Pastu cite ni mmg banyak la adegan beramas mesra, gigit-menggigit dan cium-mencium bagai. Kitorg yang peminat tegar dua pelakon ni pulak speku yang diorg ni mmg in real life pun bercinta jugak. Toksah la tanya kenapa, sebab banyak sangat buktinya yg aku tak mampu nak tulis kat sini. Jadi semasa siri ni tengah shooting, kami speku diorg masih baru2 bercinta dan sedang hangat gitu.

So, berbalik kepada tajuk aku, iaitu dibayar membuat benda yang kita suka. Kalau korg baru mula bercinta dengan sorg pompuan, mesti la asek nak meraba dan nak berpeluk cium bagai kan?  Bak kata org melayu, "Pantang terpegang, mesti jadik!" hahaha. Sesapa yang takde rasa nak buat begitu mungkin mengambil langkah mencintai dalam celibacy. Cool, I respect that. Tapi aku belum mampu untuk sampai ke tahap celibacy lagi, mungkin suatu hari nanti, apabila gigi semakin berkurangan...

Aku sedang cuba membayangkan aku jadi pelakon macam diorg. Kalau la dapat berlakon sebagai pasangan kekasih dengan gelpren sendiri dan memerlukan aku melakonkan babak2 yang suwit nak mampus tapi bordering on kinkiness... mmg ofkos la setiap babak takyah nak buat bebanyak take. Sekali take je konfem jadi! Sbb sure pandangan mata dan sentuhan dilakukan dengan sepenuh perasaan. Kalaulah direktor tak jerit "Cut!", entah sampai ke mana la berlayar agaknya. haha.

Kesimpulannya, pasti seronok jika kita dibayar untuk bermesra dengan pasangan sendiri. Tak dibayar pun dah syiok, apatah lagi kalau dibayar. Tak gitu? Ai rela serela-relanya... Cumaaa... kalau kau gaduh, babak cinta boleh bertukar jadi babak bergasak. 

Maka sebab itulah aku tak jadi pelakon. Biarlah tak dibayar untuk bermesra asalkan dapat bermesra. Setidaknya, aku pun tak dibayar untuk bermesra dengan makwe yang tak best. hahaha


2 comments:

Anonymous said...

Geng teman petabi tengok series premier kat meja sebelah

sekapal said...

Bagus tukang teman. Sampai habis korang temankan ek?
Lepas ni jom join sekali!