March 5, 2010

The wonderful life of Musical!

Haha...



Haritu aku pegi rayau2 carik DVD dgn boo...



What's 'great' about us is... we enjoy different type of movie. So, compromisation is a BIG word. haha.. Kecuali citer seram la. Kitorg dedua mmg takleh tgk!



Dia suka tgk citer yg cam action2 gitu. Perang2 la, tembak2 la, yg ada pro dan antagonis yg nyata. Yg mana, di akhir cerita, orang jahat akan terima balasan, org baik pun sama. Tapi samada balasannye setimpal atau tak, tu terpulang pada sang penulis skrip.



Aku plak suka cite yg lite. Yg tak peningkan kepala aku nak tensen2 tgk org ni mati, org tu mati. Pastu watak baik kena seksa sampai nak mampus, dah nak abis baru leh berjaya. Tensen kan tu. Sambil menulis skang ni pun kepala aku leh sakit. Bagi aku, kalau nak peningkan kepala, baik tgk cerita penyiasatan yg twisting bebetul. Macam Dan Brown punye citer, Hercule Poirot series. Or, cerita tu melibatkan satu pengembaraan yg mistikal dan misterius. Dan sepanjang pengembaraan tu, watak utama berkembang dan mula mengenali diri sendiri.



Tapi kalau citer tu tahap box office dgn effect yg vog devas, yg tu aku terpaksa la suka gak kan. Because of the commercial value gitu! Cam Avatar, walaupun byk tembak2 dan robot2 dan senapang2 besar, tapi dia ada journey mamat lumpuh tu, maka citer itu aku suka.

Tapi Transformer??? Aiya.. terlalu kerobotan dan byk sgt besi. (I hate metal??!) So, jgn salahkan aku tetido kat panggung masa cite tu. hah!



Berbalik pada kedai DVD, time pilih2 cite, kitorg mmg dah make a pact, kena ada DVD yg aku pilih, dan ada yg dia pilih. Dan kami kena teman masing2 tgk. Kalau tak berteman, makanya tak bertengok la dvd itu.



So, bila dia pilih nak tgk citer RocknRolla, Queen of Langkasuka.. I was like.. Wut?! Tapi sbb dah janji kena terima pilihan dia, maka aku ok je la.



Then, pilihan aku plak cam, Hangover, All About Steve (and it is NOT because of Bradley Cooper!!).. ape2 citer lite2 le



Dan baru2 ni, kitorg beli satu cite pilihan dia (yg kitorg dedua dah lupa.. see how unimpactful?!). Pastu aku cam terpegang citer Cirque du Freak - The Vampire's Assistant. Aku sebenarnye takde la nak beli sangat pun citer tu, tapi sebab ada Penelope Cruz kan, cam okeh je. Pastu dia pun cam suka la plak. Then gi mari, gi mari, dia kata, ok.. beli cite tu.



Pastu aku nmpk la plak Nine. Citer muzikal yg jugak ada Penelope Cruz, dan Nicole Kidman. And I was like... "Baik beli Nine ni drpd citer sarkis ni"

And her remark was... "U ni memang suka citer muzikal kan? Takmo, kita beli sarkis!"



Dan aku terkelu dgn remark dia tu. Cam tetiba.. "Errr.. ermm.. ye ke?"



Haha.. motif tetiba takmo mengaku suka citer muzikal!!



Tapi sebenarnye, aku memang suka citer muzikal. It's fun; there's music! Dan karakter dlm muzikal semestinya takde 'orang jahat' dan 'orang baik'. Mereka semua adalah watak yang boleh kita temui dalam kehidupan seharian. So.. it's life! Berapa ramai di antara korang melalui setiap hari dengan ada muzik berkumandang di kepala korang? Cuma kadang2 kita terlalu malu untuk mengakui yang segala yg berlaku, dilagukan di dalam kepala. Dan dalam muzikal, lagu itu diperdengarkan... Hebat! hehe



Buktinye:


  • My favourite episode of Buffy is 'Once More with Feeling' (i.e. Buffy the musical!)

  • I was soo excited to watch High School Musical, coz its like... enlightening (?). Tapi tak berani nak ajak boo tgk wayang masa citer High School Musical III, dan aku tak lagi mampu nak bgtau dia aku nak beli DVD tu. haha..

  • Masa aku dah tejatuh cinta dgn Bette Porter, aku gegeh pi cari Flashdance punye DVD. And i liked it!

  • Aku ada tepikir nak cari DVD citer 'Fame' (... remember my name.. Fame!)

  • Skang aku dah terperosok menjadi salah seorang yg asyik dengan Glee!!! Aku dah ada kesemua 13 episod, aku dah ada jugak mp3 utk soundtrack Glee volume 1 dan 2. Yeahu..

.... don't stop, believin'! (go Kurt!!)

2 comments:

dian said...

im a GLEEk as well tapi musical movies ni not really my thing, surprisingly boleh layan GLEE

hah jom fefeling perform lagu rehab

shay said...

sama la dgn kes aku. kalo carik DVD, amek masa dekat stgh jam, nak discuss bagai. kalo aku amek DVD blu-ray, dia pon demand nak blu-ray jugak.. huhu..

best thing pasal musical, lagu-lagu yg digubah tu masuk dgn storyline. tgh tunggu, bila la teater puteri gunung ledang the musical nak masuk DVD..?